De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 21 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Ere-lectoraat voor
Van den Wall Bake

   
 

Van den Wall Bake - die aan de wieg stond van commerciële succesconcepten in de Nederlandse sport als de KPN Telecompetitie, de Rabobankwielerploeg en het Holland Heineken House - De grondlegger van de Nederlandse sportsponsoring, Frank van den Wall Bake, is benoemd tot ere-lector van een nieuw op te zetten sportopleiding aan de Tilburgse Hogeschool. Bij zijn officiële benoeming in het Willem II-stadion verklaarde de 57-jarige Van den Wall Bake deze aanstelling te beschouwen als "een erkenning voor de 24-jarige 'battle' die ik heb gevoerd tegen de betweters, die sportsponsoring als een hobby zien. Ik heb behoorlijk moeten vechten om het vak te maken."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
Bij zijn aanvaarding van een ere-lectoraat bij een nieuwe sportopleiding aan de Tilburgse Hogeschool verklaart Frank van den Wall Bake dat hij deze benoeming beschouwt als "een erkenning voor de 'battle', die ik heb gevoerd tegen de betweters". (Foto: persburo van eijndhoven)
"De commerciële ontwikkeling van de sport is een ingewikkelde materie, waarbij veel deskundigheid is vereist", verklaarde de kersverse ere-lector. "Er stroomt in Nederland jaarlijks zo'n 1,5 miljard gulden van het bedrijfsleven naar de sport. Het management in de sport blijft bij deze ontwikkeling achter. Vaak wordt niet op deskundigheid, maar op beschikbaarheid geselecteerd."

is daarom blij zijn kennis nu over te kunnen brengen op de studenten van de 'Sport business'-opleiding aan de Fontys Bedrijfshogeschool.

"Maar ik wil geen docent zijn. Ik ben een praktijkman en het toetsen aan de actuele praktijk staat bij mij hoog in het vaandel. Daarom kan ik me heel goed voorstellen dat ik niet in de collegezaal, maar bij een groot evenement college ga geven. Dan kan ik ter plekke uitleg geven."

Onder zijn gehoor bevond zich al meteen een potentiële student: oud-volleybalinternational Peter Blangé. "Ik ben vanuit mijn functie als voorzitter van de atletencommissie van NOC*NSF op zoek naar een opleiding in het sportmanagement. Daarom kwam ik hier eens kijken. Bovendien ken ik Van den Wall Bake goed, hij is een volleybalmannetje", aldus Blangé.

Het aanvaarden van het ere-lectoraat volgt voor Van den Wall Bake op het vertrek bij zijn geesteskind, het sportmarketingbureau Trefpunt. De goeroe van de sportsponsoring heeft inmiddels een nieuw bedrijfje opgericht, waarmee hij naar eigen zeggen "terug naar de basis wil gaan."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 21 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.