ROTTERDAM - Unilever verkoopt de industriële schoonmaakdivisie DiverseyLever aan het Amerikaanse Johnson Wax Professional. De Amerikanen nemen de Unileverdochter in schoonmaakmiddelen over voor $1,6 miljard. Dit is de laatste grote afsplitsing van het was en voedingsmiddelenconcern sinds de aankondiging van de nieuwe strategie, die moet leiden tot een onderneming met 400 topmerken. "Na deze verkoop verwachten we dat in 2004 95% van onze omzet uit de leidende merken komt ", zo laat de woordvoerder weten.
De verkoop van de industriële schoonmaakdivisie hing al een tijd in de lucht. In juli waren er al geluiden dat Unilever dit onderdeel in de etalage had gezet. "Het is geen geheim dat de schoonmaakdivisie niet meer tot de bedrijfsprioriteiten van het concern behoort ", aldus de zegsman. Vorige maand heeft de Brits/Nederlandse onderneming de relatief kleine schoonmaaktak Myhome verkocht.
Complete divisies heeft Unilever nu niet meer te koop staan, maar er zijn nog wel kleinere bedrijfsonderdelen waar de voedings en zeepgigant vanaf wil. Zo staan onder andere de raffinaderijen in Zwijndrecht en Kleve op de verkooplijst en is het concern ook op zoek naar een nieuwe eigenaar voor het Britse Unipath, onder meer bekend van de zwangerschapstesten.
Bij DiverseyLever werken wereldwijd 11.000 medewerkers in meer dan zestig landen. Het bedrijf is actief op het gebied van reiniging en hygiëne op de professionele markt, zoals hotels, ziekenhuizen en wasserijen. In de twaalf maanden tot juni 2001 bedroeg de omzet 1,65 miljard. Johnson Wax telt 3800 medewerkers en is vooral in Noord-Amerika en Japan sterk vertegenwoordigd.
Unilever ontvangt van de Amerikanen 1,1 miljard in contanten, een schuldbewijs van 310 miljoen en de onderneming krijgt ter waarde van ongeveer 330 miljoen een belang in de nieuwe combinatie.
De Brits/Nederlandse voedings- en zeepreus kan het geld goed gebruiken voor de enorme rentelasten en afschrijving van goodwill die op de balans drukken na de grote overnames van vorig jaar. Toen betaalde Unilever maar liefst $28 miljard voor de aankoop van de Amerikaanse voedingsgigant Bestfoods, voor het ijsmerk Ben & Jerry's en voor de dieetvoeding van Slimfast. Alleen al in het derde kwartaal van dit jaar was het concern 785 miljoen aan rentelasten en goodwill kwijt.