De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 21 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Belastingstelsel te
complex voor snelle
polisverkopers

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Het nieuwe belastingstelsel is de belangrijkste oorzaak van het toenemend aantal faillissementen onder assurantiekantoren. De kaalslag doet zich vooral voor bij adviesbureaus die zich gespecialiseerd hadden in levensverzekeringen (lijfrentepolissen) waarvan de aftrekbaarheid in het nieuwe stelsel sterk is beperkt en bovendien een stuk complexer is geworden. Ook de afkoop van langlopende polissen door verzekerden heeft menig adviesbureau tot over de rand van de afgrond geduwd.

De twee branche-organisaties van verzekeringsadviseurs bevestigen de stijging van het aantal faillissementen, waarover de Consumentenbond afgelopen vrijdag een 'brandbrief' stuurde aan de ministers Zalm en Jorritsma.

De consumentenorganisatie had bij het schrijven aan de bewindslieden een indrukwekkende stapel knipsels gevoegd met berichten over geruïneerde bureaus. "Op grond van de berichten constateren wij een trend. Het lijkt er op dat de kantoren die failliet gaan relatief kort bestaan hebben en zich voornamelijk hebben beziggehouden met de afzet van levensverzekeringen, al dan niet betaald uit bedrijfsspaarregelingen", zo schrijft de consumentenorganisatie. De bond constateert dat klanten van omgevallen assurantiekantoren moeilijk een nieuwe adviseur kunnen vinden. Het gefailleerde kantoor heeft namelijk al de afsluitprovisie over de verzekeringspolis genoten, zodat de nieuwe adviseur geen enkele inkomsten tegemoet kan zien voor zijn inspanningen. Daarbovenop loopt hij het risico dat de klant de polis afkoopt, waardoor hij de niet genoten provisie moet terugbetalen aan de betrokken verzekeringsmaatschappij.

De NVA is het eens met de constatering van de Consumentenbond. "Ook wij zien steeds vaker assurantiekantoren in de problemen raken. Het zijn over het algemeen de zogeheten 'hit and run-kantoren'. Dat zijn bureaus die zich gespecialiseerd hebben in de verkoop van eenvoudige spaar- en lijfrenteverzekeringen en weinig boodschap hebben aan een langdurige relatie met de klant", zegt een woordvoerder. "Het zijn in ieder geval zelden NVA-leden die omvallen", haast hij zich te verklaren.

Ook NBVA, de andere branche-organisatie, herkent de geconstateerde toename. De complexiteit van de nieuwe belastingwetgeving gaat een aantal adviesbureaus die mikten op eenvoudige producten boven de pet, meent de branche-organisatie. "Maar van schade voor de verzekerde is echter eigenlijk nooit sprake. De bewering van de Consumentenbond dat de klanten van gefailleerde kantoren tegen hun zin worden gestald bij een ongewenst kantoor en daar vervolgens niet meer weg kunnen, lijkt mij evenmin juist. Verzekerden hebben namelijk altijd het recht om van adviseur te wisselen", aldus NBVA-voorzitter Alexander van Voorst Vader.

Navraag bij de Sociaal Economische Raad (SER), waar alle verzekeringsadviseurs ingeschreven dienen te staan, leert dat het aantal faillissementen in de afgelopen drie jaar verdubbeld is (zie schema). Zo werden er in 1998 nog 22 gefailleerde kantoren van de SER-lijst geschrapt. Dit jaar, tot en met deze week, werden er al 51 kantoren om dezelfde reden van deze lijst verwijderd.Harry de Mey, hoofd afdeling vestigingswetten bij de SER, schrijft de verdubbeling toe aan de onevenwichtige opbouw van de activiteiten van de omgevallen adviesbureaus. "De kantoren die de laatste tijd hun laatste adem uitblazen, beperkten zich tot de verkoop van levensverzekeringen." Het ministerie van Financiën zegt in een reactie bekend te zijn met de problematiek van verzekeringsadviseurs. "Wat dat betreft ondersteunt dit signaal van de Consumentenbond ons standpunt. Nog dit jaar stuurt minister Zalm een brief aan de Kamer waarin hij voorstellen doet tot het aanscherpen van zelfregulering en de invoering van wetgeving met betrekking tot het toezicht op assurantie-adviseurs", aldus een woordvoerder.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 21 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.