AMSTERDAM - Dat je een mobiele telefoon niet in het water moet laten vallen, weten we wel. Maar dat je een mobieltje ook de verdrinkingsdood kan bezorgen door er te uitbundig in te praten, vergeten velen.
'Spraakwaterschade' noemt Bob Mols, directeur van de winkelketen T for telecom het spreken met consumptie bij gebruik van de mobiele telefoon. Dagelijks komen er in een of meer van zijn 80 winkels mensen terug omdat hun gsm het om onbegrijpelijke redenen niet meer doet.
Op de reparatieafdeling blijkt dan vaak dat te veel spuug de oorzaak van de storing is. "Dat staat hoog op onze storingslijst", zegt Mols.
Ook langdurig bellen met een bezweet hoofd doet de elektronica van de gsm vaak geen goed, bleek nogal eens tijdens de mooie zomer van dit jaar.
Als derde oorzaak van storingen noemt hij het gebruik van de gsm in de regen. "Veel mensen lopen ook als het regent bellend over straat. Een mobiele telefoon blijft echter een gevoelig elektronisch apparaat en kan daar niet echt tegen."