De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 15 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Onvoltooide missies tergen BMW-coureurs Tom Coronel en Duncan Huisman
AFREKENING
IN MACAU

   
 

MACAU - In de voormalige Portugese enclave Macau, die inmiddels aan de volksrepubliek China is overgedragen en over eenzelfde bestuurlijke status als het naburige Hongkong beschikt, staat het leven nooit stil. 24 uur per dag draaien de talloze gokpaleizen op volle toeren, terwijl een gevleugelde uitspraak onder de bezoekers van disco's, bars en restaurants is "dat we vroeg naar bed gaan omdat het wel eens laat kon worden".

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 31kb)
Voor Duncan Huisman (l) en Tom Coronel staat de tijd even stil als zij van de sfeer in Macau proeven.
In die opwindende wereld waar westerse en Chinese culturen in elkaar zijn vervlochten, gaat men er prat op dat er in de laatste vijf eeuwen geen oorlogen in hun regio zijn uitgevochten en tolerantie hoog in het vaandel staat. Dat er af en toe toch schoten vallen, wordt op de koop toegenomen als ruzies in de gokwereld met kogels worden beslecht, maar dat weerhoudt de vele toeristen niet van een bezoek aan het schiereiland, dat vroeger het venster naar het Chinese achterland vormde.

Grande Prémio

Eén van de jaarlijkse hoogtepunten op de evenementenkalender die aan de welvaart van Macau bijdragen, is de Grande Prémio. Het komend raceweekeinde past in die versmelting van werelddelen. Administratief presenteert Macau zich heden ten dage als 'één land, twee systemen', maar voor de Grand Prix zou kunnen gelden: 'één race, twee culturen'.

Traditioneel doen namelijk altijd veel Europeanen aan de races voor zowel auto- als motorcoureurs mee. De Nederlandse autocoureurs zijn er altijd ruimer vertegenwoordigd geweest dan hun landgenoten op tweewielers. Vooral in de Formule 3 waaraan de Grand Prix van Macau is opgehangen, hebben in het verleden Huub Rothengatter, Jan Lammers en Tom Coronel van zich doen spreken, maar alleen laatstgenoemde was het dichtst bij de eindzege. In 1997, nadat hij de Marlboro Masters op Zandvoort had gewonnen en de vergelijkbare, prestigieuze race in Macau in zijn zak leek te hebben, toucheerde hij met zijn Toyota de genadeloze vangrail en schakelde zichzelf daarmee uit.

Het onnodige incident is nog altijd een vlek op zijn blazoen, maar de intussen 29-jarige coureur uit Huizen is dezer dagen weer terug in Macau om er nog wat 'unfinished business' te verwerken, zoals hij dat zelf omschrijft. Dit keer heeft hij evenwel een dakje boven zijn hoofd, want net als zijn teamgenoot Duncan Huisman en de Duitser Franz Engstler maakt Coronel deel uit van het drie man sterke BMW-team van de Leidse tuner Carly Pellinkhof.

"Macau heeft me nog geen voldoening gegeven. Ik word ook nog steeds geplaagd met het feit dat ik die race in '97 uit handen heb gegeven. Als Peter (Dumbreck) en Michael (Krumm) mij willen afzeiken, beginnen ze altijd over Macau of sturen ze me een kaartje met 'aan de winnaar van Macau' als aanhef", vertelde Coronel enigszins zuur over zijn racevrienden, die hij leerde kennen uit de tijd dat hij nog in Japan reed waar hij zowel de Formule 3- als Nippontitel veroverde. Nadat zijn logische opstap naar de Formule 1 mislukte, heeft hij zich nadien geconcentreerd op GT- en toerwagens, hetgeen hem wisselend succes maar geen titels opleverde.

Tweevoudig Nederlands toerwagenkampioen Duncan Huisman heeft vorig jaar voor het eerst kennis gemaakt met het onvergelijkbare, verraderlijke Guia-stratencircuit in Macau en weet hoe je daar met de BMW 320i-E46 moet omgaan. Evenals Coronel is ook deze 30-jarige telg uit de bekende racefamilie naar het Verre Oosten afgereisd om er een onvoltooide missie recht te trekken. In dubbel opzicht zelfs. Terwijl zijn broer Patrick vorig jaar de eerste Nederlander werd die in Macau de toerwagenrace won (met een Carly Motors-BMW), kwam hij in nog altijd kansrijke positie aan de kant te staan door een elektrisch probleem.

Een maand geleden was er in het Portugese Estoril opnieuw een enorme teleurstelling toen Peter Kox de Europese titel voor zijn neus weg kaapte door hem van de baan te rammen. Hoewel Kox toen in die slotrace wegens onsportief gedrag beboet en gediskwalificeerd werd, kon dat de pijn niet verzachten. Die zit er onderhuids nog steeds, want bekende Huisman: "Aan Estoril kan ik niets meer veranderen, dat is geweest. Daarom ben ik er zo gebrand op om hier te winnen."

Mailtje

Dat hem door Kox toch indirect succes in Macau gewenst werd, was voor Huisman nauwelijks een pleister op de wonde omdat het mailtje alleen aan Carly Pellinkhof was gericht. "Er was nog sprake dat Carly in Macau vier wagens zou inzetten, waarvan de vierde wagen dan voor Peter zou zijn. Na Estoril is daar niet meer over gesproken. Misschien was dat maar beter ook", klonk Huisman grimmig.

En bekende de tuner die in direct contact staat met de Formule 1-bazen van BMW, Gerhard Berger en Mario Thiessen, gretig: "Mijn vriendschap met Peter staat sinds Estoril wel onder druk, die heeft er een knauw door gekregen." Een halve dag vliegen naar Hongkong en vandaar nog een uurtje varen met de jetspeedboot naar Macau, verwaterden die irritaties echter toen het meest professionele autoraceteam van Nederland er voet aan vaste wal zette. Allen waren begeesterd door de magie van Macau.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 15 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.