De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 15 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Cocaïne oorzaak van
inzinking Karen Mulder

   
 

AMSTERDAM - "Waar zijn papa en mama?" was het eerste wat het Nederlandse topmodel KAREN MULDER, die een wereldcarrière maakte, aan haar ook beroemde zuster Saskia vroeg toen zij opgenomen was in een psychiatrische kliniek. Het toont de goede band aan die zij heeft met haar familie. Voor het eerst praat Karens vader nu exclusief met Henk van der Meyden over de oorzaak van de geestelijke inzinking van zijn beroemde dochter, die dezer dagen bij een opname voor een Frans tv-programma ineens waanideeën uitte en totaal in de war bleek te zijn. "Het is cocaïne", onthult hij, "maar ook was het voor Karen moeilijk te verwerken dat haar carrière als top- model voorbij was." Bij de depressies die daarop volgden, speelde een Parijse psychiater volgens haar vader een fatale rol.

Het Nederlandse model KAREN MULDER, die ruim tien jaar aan de wereldtop stond van de internationale modellenwereld, is nu opgenomen in een privé-kliniek, waar zij onder psychiatrische behandeling staat.

Karen kreeg tijdens de opname van een tv-interview met Thierry Ardisson, een goede vriend van haar in Parijs, een geestelijke inzinking. Ze uitte allerlei waanideeën. Het was voor het eerst dat de labiele toestand waarin zij verkeerde zich, voor buitenstaanders, zo openbaarde.

Thierry Ardisson schrok van Karens gedrag en brak, om haar tegen zichzelf te beschermen, het interview meteen af en wiste de band. Karens vader sprak met mij gisteren voor het eerst over dit drama rond zijn dochter, dat voor hem en zijn echtgenote een enorme schok is. Beiden zijn in-verdrietig. Karens vader zei me: "Het enige dat nu voor ons telt is de gezondheid van onze dochter. De verhalen over de inzinking zijn gebaseerd op iemand die op dat moment in de studio was en helaas uit de school heeft geklapt."

Niet blij

"We zijn daar niet blij mee. We vrezen dat als ons kind straks leest of hoort wat zij allemaal heeft gezegd in dat tv-gesprek, zij daar veel moeite mee zal hebben. Wij willen, dat zal iedereen begrijpen, dat zij herstelt. En al deze ophef is natuurlijk niet goed voor haar."

Toch wil hij deze middag wel praten over de inzinking van zijn dochter. "Ik weet nu zo goed als zeker dat cocaïne de oorzaak is van Karens trieste situatie van dit moment. Haar vriend heeft ons nu in Parijs, na aandringen van ons, bevestigd dat Karen drie maanden geleden met hem deze drug heeft gebruikt. En dit zal geleid hebben tot haar inzinking tijdens de tv-opname."

"Deskundigen hebben ons verteld dat men vooral vatbaar voor de symptomen is, die Karen heeft, als men coke gebruikt en daarbij heel emotioneel en gevoelig is - wat klopt bij Karen - en geen goed voedselpatroon volgt, zoals zij, intelligent is en ook oververmoeid. Incidenteel gebruik kan dan tot excessen leiden. Zo vertelde men mij dat men nu een jongeman behandeld die na het nemen van één xtc-pil al maanden geestelijk niet meer in orde is."

Karens vader vernam het nieuws over Karens drugsgebruik deze week in Parijs. Hij zegt: "Eerst ontkende men het, maar later gaf men schoorvoetend toe dat Karen coke heeft gebruikt. We kregen die indruk al toen wij haar huis in Parijs doorzochten. Overal lagen schriften en blocnotes vol aantekeningen, waarin zij haar op dat moment verwarde gedachten en waanideeën in heeft opgeschreven. Mensen in zo'n roes doen dit, heb ik vernomen."

"Het was vreselijk wat we daar lazen. Zij beschuldigde iedereen en alles. Het bleek dat de eerste aantekeningen al stamden van drie maanden geleden; de periode dat zij die drugs gebruikte. Ze heeft ook al een maand geleden, heb ik ontdekt, aangifte gedaan van allerlei zaken die op totale onwaarheid berustten en voortkwamen uit haar verwardheid."

"De opname in de tv-studio was echter de druppel", aldus vader Mulder, "en ik ben blij dat de interviewer zich zo keurig heeft opgesteld, anders was de ramp helemaal niet te overzien geweest voor Karen."

Wat ziet u als de oorzaak voor haar huidige toestand. Is het alleen de cocaïne die haar leven ineens zo op zijn kop heeft gezet?

"Nee", zegt de geschokte vader. "Het is een heel proces geweest dat, vermoed ik, ertoe heeft geleid dat zij nu is ingestort. Ten eerste is zijn niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk opgebrand, door het leven aan die modellentop. Al ruim tien jaar vloog zij letterlijk dag in dag uit over de wereld om haar opdrachten en contracten af te werken. Dat mag dan heel mooi en leuk lijken, het is keihard werken en dat heeft haar - ook al omdat ze niet goed eet - gewoon uitgeput. Ze was aan het einde van haar Latijn. Ze had - dat merken we nu - gewoon geen energie meer over. Ze is dood- en doodmoe van alles. Dan ben je extra kwetsbaar voor middelen die zij dus heeft gebruikt."

KARENS vader noemt als oorzaak ook een vrouwelijke psychiater die zij in Parijs heeft bezocht. "Het is op het ogenblik in de artiesten- en modellenwereld bijna een must een psychoanalyse te ondergaan. Voor Karen is deze vrouw, heb ik sterk de indruk, fataal geweest. Want sinds zij deze vrouw bezocht, ging het alleen maar bergafwaarts met mijn dochter. De behandeling heeft haar in ieder geval niet geholpen, maar juist in een neerwaartse spiraal gebracht."

Al enige maanden was Karen op eigen verzoek onder behandeling van deze psychiater. Had zij last van depressies of waren er andere zaken waarvoor zij zich wilde laten analyseren?

Karens vader zegt: "Tien jaar lang was Karen een van de tien topmodellen van de wereld. Als je begint met het modellenvak weet je van tevoren dat daar op een dag een einde aan komt. Dat is begrijpelijk."

"Je kunt je er dus op voorbereiden. Karen deed dit op haar manier ook. Maar toen het dus enige tijd geleden zover was, dat haar modellencarrière voorbij was, kwam dat veel harder bij haar aan dan ze ooit had verondersteld. Het laatste contract dat afliep was dat met Victoria Secrets (Het internationale lingeriemerk, red.), waar zij het gezicht van geworden was en dat een van haar belangrijkste werkgevers was. Dat kwam op een moment", aldus Karens vader, "dat zij zelf ook genoeg had van het modellenvak."

Confrontatie

Ze wilde zich meer wijden aan zaken die meer inhoud hadden. Ze wilde rust in haar leven, zei Karen regelmatig en ze vertelde zelfs: 'Ik voel me elke dag ongelukkiger met dit werk. Je moet altijd maar een ander zijn'."

Karen had behoefte aan zichzelf, ze wilde haar eigen ik weer ontdekken. Die confrontatie met zichzelf kwam echter keihard aan. Karens vader zegt daarover: "Ze viel toch in een soort zwart gat. Ze behield natuurlijk door haar carrière wel haar aanzien, maar onbewust zat zij in deze laatste periode niet goed in haar vel. En dat heeft haar nu opgebroken."

Karen had na tien jaar lang geschitterd te hebben en successen te hebben geboekt geen doel meer in haar leven; er waren geen uitdagingen meer. Haar hele levensritme was veranderd.

"Emotioneel heeft dit vak zijn tol geëist bij haar", zegt de heer Mulder. "Ze is een overgevoelig meisje. Dat is ze altijd geweest en dat zie je ook op veel van haar foto's. Een van de geheimen van haar succes was, dat je zag dat zij haar gevoel en haar hart in haar werk heeft gelegd. Ze gaf zich echt helemaal als zij poseerde en dat maakte die foto's zo bijzonder."

Poseren was voor haar niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk zwaar. Maar ze miste het werk wel toen het doek viel over haar modellencarrière. Het was meer dan werk, het was een manier van leven geworden. "Nu die levensstijl wegviel, kreeg zij haar depressieve periodes", aldus Karens vader. Dat had ook te maken met haar overgevoeligheid. En met die enorme vermoeidheid daarbij, het gemis aan energie is dat, denk ik, de oorzaak van dit drama."

KAREN had te veel van zichzelf geëist en zo hard gewerkt dat ze plotseling besefte dat ze nooit aan zichzelf was toegekomen. En toen het zover was, was er weinig dat haar leven, vond ze, te bieden had.

Karens vader zegt: "Dit komt meer voor bij modellen, die na jaren successen te hebben geboekt hun carrière beëindigd zien. Zo sprak ik met een van Karens goede vriendinnen, het indertijd wereldberoemde model Carla Bruni. Die kwam ook na het stoppen met modellenwerk in een dip terecht, maar nu is zij gelukkig getrouwd en heeft ze kinderen, waar ze heel blij mee is."

Dat geeft Karens ouders hoop, dat ook KAREN zichzelf terug zal vinden. Haar vader zegt: "Ik weet dat wat Karen nu doormaakt ook tijdelijk is. Karen verblijft, nu zij opgenomen is, in goede handen. Langzamerhand komt zij tot rust."

Direct na het incident in de Parijse studio werden Karens ouders van de toestand van hun dochter op de hoogte gebracht. "Onze dochter Saskia (actrice, schrijfster en model, red.) was als eerste ter plaatse. Zij heeft na overleg met psychiaters Karen meteen laten opnemen. Karen was toen duidelijk in de war. Die opname was noodzakelijk. Zij was een gevaar voor zichzelf. Dat is een belangrijke reden om iemand te laten opnemen."

Schilderen

In de kliniek was Karen al wat meer tot zichzelf gekomen. Saskia zei me: "Ze vroeg als eerste: 'Waar zijn papa en mama?'" Haar ongeruste ouders reisden spoorslags naar Parijs, waar zij hun dochter bezochten.

"Het was een periode van ups en downs", zegt Karens vader. "Maar ik heb goede hoop dat alles in orde komt. Karen was, zo hoor ik van Saskia, gisteren aan het schilderen in de kliniek. Ze houdt van schilderen, ze is enorm geïnteresseerd in beeldende kunsten. Ook psychiaters hebben me gezegd dat het, als zij straks uit de kliniek is, belangrijk is dat ze zich ergens in stort waar ze van houdt. Bij Karen, dat weet ik bijna zeker, zal dat het schilderen kunnen zijn. Ook zou zij kunstgeschiedenis kunnen gaan studeren."

"Ze is na die tien jaar modellenwereld eraan toe haar leven meer inhoud te geven, denk ik. En daar is zij toe in staat; ze is heel intelligent."

Enige jaren geleden was er sprake van dat uw dochter zou gaan zingen.

Haar vader beaamt het. "Er was al een contract klaar met Sony. Maar Karen - en je kunt misschien raden hoe dat komt - trok zich ineens terug. Ze had er geen zin meer in."

Ook dit kan te maken hebben met haar depressies, waardoor zij misschien niet meer in een leuk, nieuw leven voor zichzelf geloofde. Karens ouders hopen dat deze dramatische gebeurtenis voor een definitieve ommekeer zal zorgen in Karens bestaan. Maar ze weten ook dat hun dochter niet van de ene op de andere dag genezen zal zijn.

Kerstmis

"Het zou mooi zijn als zij met Kerstmis hier bij ons thuis zou zijn", zucht haar vader direct daaropvolgend. "Maar ze heeft tijd nodig. Nee, dat ze helemaal weer bij ons thuis komt wonen, lijkt me onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat zij toch in Parijs blijft of in Monte Carlo, dat is altijd haar leven geweest..."

Karens ouders reizen deze week weer naar Parijs om bij hun dochter te kunnen zijn. "Het is belangrijk dat er altijd iemand van ons - Saskia of wij - bij haar in de buurt is, zodat we haar meteen kunnen opzoeken als dat nodig is."

KARENS vriend, de financier JULIO SANTO DOMINGO, vertoeft nu in Amerika, waar zijn beleggingsmaatschappij gevestigd is. Al vier jaar, zegt haar vader, heeft Karen een relatie met hem. Julio Santo Domingo kwam in haar leven nadat haar jarenlange relatie met JEAN YVES LEFUR op de klippen was gelopen. Toch hield ze altijd contact met Jean Yves, die een maatje bleef en die zij altijd opzocht als zij in Parijs was. Hij was het ook die Karens ouders als eerste waarschuwde over het drama in de tv-studio.

"Julio leeft in een heel aparte wereld", zegt vader Mulder. "Dat is ook voor Karen bijzonder. Hij belegt vaak miljarden - hij doet ook zaken met het pensioenfonds van Shell - en is heel serieus bezig in die wereld. Er gaan daar enorme bedragen om en het is een heel andere omgeving dan Karen gewend is... Julio is nu weer terug in Amerika voor zijn werk, maar houdt wel contact met Karen."

Geeft deze relatie haar wel de stabiliteit die zij juist nu nodig heeft? Zal Karen bij deze man rust vinden?

Rust en een nieuw doel in haar leven, dat wensen haar ouders hun dochter toe.

"Ze is altijd heel creatief geweest", zegt haar vader. "Maar door dat vliegen over de wereld is zij er niet meer toe gekomen zich daarin te uiten. Ik hoop dat die creativiteit nu haar redding zal zijn en zij daar weer gelukkig mee zal worden..."

Karens vader en haar moeder zullen er zeker op toezien dat Karen ook lichamelijk aansterkt en zij haar energie weer terugkrijgt.

"Ze heeft nooit veel willen eten", zegt haar vader. "Als kind gingen al onze planten al onverwacht dood. Het bleek dat Karen de melk die zij op moest drinken bij het eten, in de planten gooide."

Hij is, merk ik, opgelucht dat hij zijn hart nu gelucht heeft over zijn Karen.

"Mijn vrouw trekt zich het allemaal aan, ook door alle verhalen die nu over de wereld gaan. Maar mijn dochter Saskia heeft ons gezegd: dat is nu eenmaal de prijs van de roem. Maar pijn doet het wel. Elke ouder zal begrijpen wat wij nu doormaken met ons kind en hoe wij alleen maar denken aan haar herstel..."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 15 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.