De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 14 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Euro-blunder ABN Amro

Van onze financiële redactie

   
 

AMSTERDAM - Uitgerekend in de week dat ABN Amro volledig op de euro hoopt over te schakelen, gaat de bank flink de mist in met de nieuwe eenheidsmunt.

Aan een groot deel van de klanten die bij ABN Amro een hypotheek hebben, heeft de bank namelijk een brief gestuurd waarin de genoemde bedragen in euro's zijn, terwijl er een guldenteken voor staat. Daardoor lijken de bedragen ruim twee keer zo klein als ze in werkelijkheid zijn.

Vervelend, omdat gebruik van de foute ABN Amro-brief ook een te lage belastingteruggave betekent. Op basis van de overzichten van de bank kunnen huizenbezitters een voorlopige teruggave vragen van te betalen (én aftrekbare) hypotheekrente. Is de betaalde rente lager, of lijkt dat zo, dan is ook de teruggave lager.

Een woordvoerster van de bank erkent de fout. "We hebben enkele honderdduizenden hypotheekklanten die elk jaar een overzicht van hun restschuld en de te betalen rente krijgen. Dat overzicht wordt in plukken verstuurd. Het eerste, ongeveer een derde deel van onze hypotheekklanten, heeft een brief met een verkeerde valuta-aanduiding gekregen. Waar guldens staat, had euro moeten staan."

Nu ABN Amro de fout heeft opgemerkt, zullen de overige klanten een correct overzicht krijgen, belooft de zegsvrouw. De cliënten met een verkeerd overzicht zullen "zo snel mogelijk" een correctie krijgen toegestuurd. Onderzocht wordt hoe de fout is ontstaan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 14 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.