
|
Opbrengst claim gaat naar ontslagen Sabenapersoneel (Foto: REUTERS)
|
BRUSSEL - De Belgische overheid gaat zijn schadeclaim tegen Swissair opnieuw indienen. De Zwitserse luchtvaartmaatschappij is volgens minister Rik Daems (Overheidsbedrijven) zijn afspraken met zijn Belgische dochter Sabena niet nagekomen. Als gevolg daarvan ging de Belgische luchtvaartmaatschappij vorige week op de fles.
Daems wil de claim indienen met Portugal, Frankrijk en Duitsland. Ook in die landen kwamen dochterbedrijven van Swissair in de problemen toen de Zwitsers besloten om de stekker uit de luchtvaartmaatschappijen te trekken. De eventuele opbrengst van de claim zal ten goede komen aan het ontslagen Sabena-personeel maar het is de vraag of die er veel aan zullen hebben. Bij het failliete Swissair valt maar weinig meer te halen.
Daems liet eerder dit jaar een claim tegen Swissair vallen, toen de Zwitsers toch nog bereid leken om investeringen in Sabena te doen. Daar is echter niets van terechtgekomen en daarom wil de bewindsman zijn vordering opnieuw indienen.
Ondertussen praat de Britse stuntmaatschappij Virgin Express weer over een mogelijke volledige fusie met Sabena-dochter Delta Air Transport (DAT). Eerder sprongen de gesprekken met Virgin af, omdat de Belgische overheid te hoge eisen stelde. Nu zijn de curatoren de gesprekspartners voor Virgin.
DAT wil de activiteiten van Sabena op kleinere schaal voortzetten. Vandaag of morgen wil de maatschappij weer volledig operationeel zijn. Dat betekent dat alle 35 oude Europese bestemmingen weer worden bediend, plus de Sabena-routes op Londen, Barcelona, Madrid en Rome.
Later moeten daar ook bestemmingen in de VS en Afrika bijkomen. DAT denkt in de toekomst 2500 extra personeelsleden nodig te hebben. Nu werken er 1000 mensen bij de Sabena-dochter.
Gisteren voerde DAT 27 vluchten uit en bediende daarmee driekwart van de normale bestemmingen. De toestellen waren gemiddeld voor 20% bezet. Het bedrijf kan weer vliegen dankzij een overbruggingskrediet van de overheid van 125 miljoen. Verder hebben zeker twaalf Belgische banken en bedrijven een investering van 200 miljoen toegezegd, maar dat geld moet nog wel concreet op tafel komen. Volgens een uitgelekt businessplan zou het nieuwe Sabena in 2004 winst moeten kunnen maken.
Inmiddels heeft de Belgische pilotenvakbond BeCA met een uitzendbureau een plan uitgewerkt om 660 piloten in deeltijd voor DAT te laten vliegen.
Daardoor blijven zoveel mogelijk werkloze Sabena-piloten actief. Op grond van de Belgische wetgeving verliezen piloten hun licentie als zij een jaar lang niet een bepaald aantal uren vliegen.