
|
Zweeftrein gaat €5,1 miljard kosten (Foto: ANP)
|
DEN HAAG - Transrapid, een consortium van ABN Amro, Ballast Nedam, HBG en Siemens Nederland, is een laatste lobbyoffensief begonnen voor de aanleg van een supersnelle zweeftrein van Amsterdam naar Groningen. De gelegenheidscoalitie van vaderlandse bedrijven roept het kabinet op om, als het deze maand beslist over de aanleg van de Zuiderzeelijn van Amsterdam naar Groningen, te kiezen voor een magneetzweefbaan.
"Een zweeftram op dit traject is zowel technisch als financieel haalbaar", aldus Siemens-topman Van Pernis in het Haagse Nieuwspoort, waar het consortium gisteren de derde haaldbaarheidsstudie presenteerde. Een magneetzweefbaan van Amsterdam naar het hoge noorden, die tussen 2010 en 2015 in gebruik moet worden genomen, kost volgens de laatste berekeningen 5,1 miljard. De helft kan worden betaald door investeringen van het bedrijfsleven, de andere helft moet door de overheid worden opgebracht.
De concerns die in Transrapid verenigd zijn, zouden de magneetzweefbaan graag aanleggen. Zij zoeken alleen nog een exploitant. Zij denken daarbij níet aan de NS, maar aan bedrijven die zonder problemen in staat zijn om veel mensen tegelijkertijd te vervoeren en het hen ook nog naar de zin te maken, zoals de KLM of Transavia. Eén van de aanwezige 'captains of industry' opperde zelfs schertsenderwijs pretparkgigant Walt Disney. Transrapid denkt aan een zelfde financiële constructie als nu al wordt gebruikt bij de aanleg van de Hogesnelheidslijn, de HSL-zuid. In dit model participeren overheid en bedrijfsleven. Hierbij is sprake van 'een innovatieve private financiering', waarbij de risicoverdeling is geregeld en er voor de overheid 'een substantieel financieel voordeel' is. Volgens minister Zalm (Financiën) is dit zelfs vijf procent van de totale investering.
Het consortium raadt het kabinet aan de nadere uitwerking van de plannen inzet te maken van een prijsvraag, waarvoor belangstellende bedrijven kunnen inschrijven. De Europese regels schrijven dit ook voor. "Op die manier wordt het snelst duidelijk waar de risico's liggen en waar de magneetzweefbaan precies langs moet lopen", aldus Van Pernis.
Volgens de Siemens-topman is een zweeftrein door de polder naar Groningen de enige doelmatige oplossing voor fileproblematiek op de wegen naar het noorden. Hij is sneller, rijdt vaker en kan op veel meer plaatsen stoppen dan de Hogesnelheidslijn of de Intercity-plus. "In nog geen uur reist iemand van Amsterdam naar Groningen", aldus Van Pernis. Hij wees erop dat de Duitse deelstaat Nedersaksen belangstelling heeft om de magneetzweefbaan door te trekken naar Hamburg, zodat een reiziger in twee uur van Schiphol naar de Duitse havenstad kan treinen.