AMSTERDAM - Het is breaking news, om halfvier: een Amerikaans toestel heeft zich in een New Yorkse woonwijk geboord. 'Het zal toch niet...?' Wall Street staat op het punt te openen, de Europese beurzen hopen na een kwakkelende ochtendhandel op Amerikaanse steun. En dan dit.

|
.
|
Terwijl de wereld met ingehouden adem naar het tv-scherm staart, kelderen de koersen. In Amsterdam raakt de AEX-index in een mum van tijd 11 punten kwijt, elders buitelen de indices ook over elkaar heen. Handelaren moeten snel beslissen.
"Ik kan alles wel overboord gooien, maar wat als het geen aanslag is?", piekert een van hen. Blijven zitten en goed luisteren, is zijn devies. Anderen geven de voorkeur aan verkopen.
Dit zijn de seconden waarin het grote geld wordt verdiend. Of verloren. "We hebben allemaal kanttekeningen geplaatst bij het herstel van de beurzen", roept een beursman in herinnering. "De opmars vond plaats op voorwaarde dat er geen politieke of militaire onrust was. Nu schrik je toch wel even. Is het nou een nieuwe aanslag of niet?"
De markt wacht echter niet op antwoorden. Om 15.33 is de Dow Jones 50 punten armer, vijf minuten later is het verlies al drie keer zo groot. So much for confidence. Er wordt massaal uitgestapt, op het oog vooral door kleinere partijen.
In eigen land is KLM de gebeten hond, samen met de financiële waarden. Het luchtvaartfonds verliest in luttele minuten 13%, al zal dat de KLM-voorlichters eventjes worst wezen. "We zijn allereerst met de passagiers bezig. Welke toestellen vliegen waar, en wat gebeurt ermee. We worden gek gebeld door de pers, die dat allemaal wil weten. Naar de beurskoers heb ik dus maar met een half oog gekeken."
Professionele partijen zien daarentegen niets anders meer. Zij wachten sinds halfvier op hét moment. Het moment om te kopen, wel te verstaan. "We staan op scherp, iedereen zit klaar achter zijn computer. Als de tik zwaarder wordt, stappen we in", vertelt een institutionele belegger.
Waar de particulier wellicht angstig zijn koerswinsten of -verliezen incasseert, aast deze grote jongen op dito winsten. "We hebben de afgelopen weken redelijk wat geld vrijgemaakt. Hoeveel ik klaar heb liggen om nu op de beurs zaken mee te doen? Nou, een miljoen of vier à vijfhonderd euro."
Het kapitaal zal die dag echter niet meer worden ingezet, zo blijkt als tegen vieren het sentiment op de beurzen keert. Het vliegtuig zou niet na een kaping zijn gecrasht, maar mogelijk door technisch falen. "Met die ene procent koersdaling schiet ik, gezien de provisies, niets op", blikt de institutionele belegger even later terug. "Het klinkt heel luguber, maar sinds 11 september wacht iedereen op die tweede klap om in te slaan."