De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 7 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Laatste uren van Sabena
resulteren in grote chaos

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft gistermiddag om half twee haar laatste vlucht uitgevoerd. De raad van bestuur besloot even later dat er geen andere optie rest dan het aanvragen van het faillissement. Dat gebeurt hedenmorgen en vermoedelijk zal het snel worden verleend. Dat betekent dat in elk geval voor 7600 werknemers per direct het doek is gevallen. België staat voor het grootste sociale drama dat het ooit heeft gekend, geld voor fatsoenlijke afvloeiingsregelingen is er niet meer.

De laatste uren van Sabena gingen gisteren dan ook gepaard met een complete chaos op de luchthaven van Zaventem, de vertrekhal werd een spookhal met verlaten balies en enkele vertwijfelde buitenlanders die niet begrepen wat er aan de hand was. Geen enkele vlucht kon meer vertrekken vanwege een totale staking van het gedesillusioneerde personeel, dat na jaren onzekerheid nu dan toch met de rug tegen de muur kwam te staan. Maar Sabena knoeide jaren aan in de wetenschap dat de staat toch altijd garant stond. Dat leverde de verbastering van Sabena op 'Such A Bad Experience Never Again'.

Het blijft onzeker of delen van Sabena nog verder kunnen vliegen. De directie mikte op een doorstart via Sabena-dochter Delta Air Transport (DAT), die goedkope vluchten binnen Europa uitvoert. Maar die doorstart is uiterst onzeker geworden nadat gisteren de voornaamste geldschieter voor dat avontuur, Virgin Express, afhaakte. Virgin, van de Britse miljardair Richard Branson, gaat nu op eigen houtje haar vluchten van en naar Brussel vanaf diverse bestemmingen in Europa uitbreiden. Zonder doorstart komen er 13.000 mensen op de keien te staan.

De Sabena-directie blies gisteren naar de zin van Virgin nog steeds te hoog van de toren en een akkoord ketste af. Virgin wacht nu op het faillissement, maar krijgt dan wel concurrentie van andere gegadigden die ook goedkoop een graantje willen meepikken.

Sabena was eigenlijk al kapot, toen minderheidsaandeelhouder Swissair deze zomer zelf onderuit ging. Maar het personeel staakte vrolijk verder in het volste vertrouwen dat de Belgische staat als grootaandeelhouder toch altijd weer te hulp kwam. Dat mag echter niet meer van de Europese Commissie en het afhaken van Virgin maakt een doorstart ook uitermate moeizaam. Vandaag bij de faillissementsaanvraag moet de rechtbank van koophandel beslissen of de reddingsplannen voor een klein deel van Sabena wel levensvatbaar zijn. De beloofde overbruggingssteun van de Belgische overheid mag in elk geval niet worden gebruikt om een nieuwe maatschappij op te zetten, dat scheelt al weer 125 miljoen euro.

Sabena is altijd een brekebeen geweest, sinds de oprichting in 1923 waren er slechts twee winstgevende jaren. Sinds België zijn kolonie in Afrika (Congo) kwijtraakte, is niet meer met winst gevlogen. Het laatste jaar werd ruim Hfl.700 miljoen verloren en de totale schuld zit nu tegen de Hfl.5 miljard. Het faillissement betekent echter wel dat de 'hoofdstad van Europa' zonder eigen luchtvaartmaatschappij komt te zitten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 7 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.