BRUSSEL - De noodlijdende Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena zal morgen faillissement aanvragen. Dat valt af te leiden uit het feit dat er vanaf vanavond negen uur geen vluchten van Sabena meer vertrekken en dat alle toestellen in de lucht diezelfde nacht terug moeten naar Brussel. Daarmee hoopt de directie te voorkomen dat er in het buitenland toestellen aan de ketting worden gelegd als het faillissement voor het grootste deel van Sabena wordt verleend.
Nadat de boedel failliet is verklaard, is het de bedoeling dat Sabena-dochter DAT een deel van de Europese vluchten gaat overnemen.
|
Op Zaventem wordt rekening gehouden met oproer van boze ontslagen Sabena-medewerkers. < (Foto: REUTERS)
|
Gisteren heeft de Brusselse politie eenheden naar de luchthaven gestuurd om te voorkomen dat rellen met boos personeel uit de hand lopen, of dat er wegen worden geblokkeerd. Uiteindelijk zal er nog plaats zijn voor 2600 van de huidige 9500 directe werknemers. 662 piloten en 1903 cabinepersoneelsleden komen op straat te staan. Daarmee is sprake van de grootste sociale klap in één keer die België ooit heeft gekend. Vandaag bespreekt de raad van bestuur het 'uitdoofscenario' van Sabena.
De 3000 mensen in het randgebeuren zijn afhankelijk van de vraag of hun deelbedrijf een nieuwe koper vindt. Gegadigden komen er pas als er een, zij het afgeslankte, Belgische maatschappij blijft die vliegt vanaf Brussel en dat is nog steeds twijfelachtig.
Na tientallen jaren van vliegen met verlies, onnoemelijke stakingen en mismanagement is het nu dan eindelijk afgelopen met Sabena, de Belgische nationale trots. De staat heeft als grootaandeelhouder Sabena steeds weer de hand boven het hoofd gehouden. Maar dat mag nu niet meer van de Europese Commissie, die de steun ziet als concurrentievervalsing. De laatste strohalm van Sabena, het partnerschap met Swissair, brak onlangs toen Swissair zelf onderuit ging.
De Zwitserse directeur van Sabena, Christophe Müller, is van plan eenzelfde doorstart te maken als Swissair, namelijk door een dochtermaatschappij verder te laten vliegen en voor het achterblijvende grootste deel faillissement aan te vragen. Alleen op die manier kan hij ontsnappen aan de schuldberg van $2,2 miljard die Sabena inmiddels torst.
Müller wil Delta Air Transport (DAT), een Sabena-dochter die tegen lage kosten vliegt op louter Europese bestemmingen, zoveel mogelijk landingsrechten en kapitaal meegeven om te kunnen blijven vliegen. De Britse miljardair Richard Branson van Virgin Express is geïnteresseerd in samenwerking met DAT, maar de Europese Commissie kijkt waakzaam toe. Ten eerst mag het overbruggingskrediet dat de Belgische staat Sabena wilde geven niet worden gebruikt om de sociale kosten van het massaontslag op te vangen en ook niet om een mogelijke nieuwe combinatie DAT/Virgin een concurrentievoordeel te geven.
Voor goedkope luchtvaartmaatschappijen biedt de situatie desondanks een unieke kans om Brussel als Europees draaipunt in handen te krijgen. Met DAT gaat dat makkelijker dan vanaf nul beginnen.