NIEUW-VENNEP - Een letterlijk met de Franse slag uitgevoerde douane-controle bij de Eurotunnel in Calais is een transportbedrijf uit Nieuw-Vennep duur komen te staan. Het bedrijf moet de Engelse autoriteiten een boete betalen van 22.000 pond, circa 80.000 gulden, omdat Franse douaniers in Calais een van haar vrachtwagencombinaties met aan boord 11 illegalen na een ondeugdelijke controle gewoon doorwuifde.
Directeur Beentjes van de CTS-group is woest. "De wagen werd voordat hij de Eurotunnel inging gecontroleerd door middel van een CO2 meter. Met dit apparaat kan worden gedetecteerd of er mensen aan boord zijn.
Onze chauffeur kreeg een veiligheidsstempel op zijn papieren en mocht doorrijden maar werd op hetzelfde terrein een paar honderd meter verder door de Engelse douane onderworpen aan een routinecontrole. Zaten er elf mensen tussen de lading."
Volgens woordvoerster Clarisse Buma van Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de controle op de aanwezigheid van verstekelingen door middel van een CO2 meter "niet geheel waterdicht".
"Het komt inderdaad voor dat deze apparatuur mensen over het hoofd ziet. Scan-apparatuur waarmee je dwars door een vrachtwagen heen kijkt zou dit soort fouten voorkomen," aldus Buma.
Klachten
Gemiddeld gaan er dagelijks 575 Nederlandse vrachtauto's richting Engeland. Ongeveer een vijfde deel daarvan maakt gebruik van de tunnel. Volgens TLN is de schade die Nederlandse transporteurs oplopen, veroorzaakt door verstekelingen moeilijk te kwantificeren.
Woordvoerster Buma: "Wij krijgen wekelijks klachten van leden. Naast de boete die ze moeten betalen (2000 pond per verstekeling red.) is er daarnaast voornamelijk schade als gevolg van de opgelopen vertraging, schade aan de auto door vernielde sloten of zeilen en schade aan de lading."
TLN adviseert chauffeurs die op Engeland rijden gebruik te maken van een door de Engelse douane opgestelde checklist, een zogeheten 'Code of Practice'. Op deze lijst staat waarop de trucker moet letten na het laden van zijn wagen en staat een reeks zaken waarop gelet moet worden vlak voordat het voertuig de tunnel ingaat of aan boord gaat van een van de veerboten.
Controle
Zo wordt chauffeurs aangeraden de verzegeling te controleren, te kijken of de dekzeilen van de combinatie nog heel zijn, of er zich niemand verstopt heeft achter de spoiler op het dak, of dat er mogelijk iemand tijdelijk onderdak heeft gevonden in een loze ruimte onder de truck.
Aan het eind van deze maand zal er in Brussel tijdens een conferentie in Europees verband worden gesproken over deze problematiek en de aansprakelijkheid van transportbedrijven waarbij verstekelingen in de lading wordt aangetroffen. |