AMSTERDAM - Autofabrikanten moeten vanaf 1 januari 2002 op alle nieuwe auto's een garantie van twee jaar geven. Deze nieuwe garantieperiode, die onder de Nederlandse consument nog nauwelijks bekend is, maakt onderdeel uit van de Europese wetgeving en is verplicht voor iedere autoproducent.
Verkoopdip
Een aantal auto-importeurs in ons land vreest dat de nieuwe regelgeving nadelig kan werken op de autoverkopen van de laatste twee maanden van dit jaar en geeft de kopers van een nieuwe personenwagen dan ook met onmiddellijke ingang al twee jaar garantie.
Zo laat Opel Nederland in een brief aan alle dealers weten dat men vooruitlopend op de nieuwe Europese richtlijnen met terugwerkende kracht tot 1 november de garantiebepalingen op alle nieuw verkochte auto's moet aanpassen.
"We zien deze periode als een soort overgangsfase waarin wij onze klanten al vast het voordeel van de verlengde garantietermijn willen aanbieden. Ons is gebleken dat de consument hiervan nog nauwelijks op de hoogte is. Naast de garantieverlenging wordt door ons ook de periode voor het vervangend vervoer bij pech onderweg naar twee jaar uitgebreid", aldus woordvoerder Dick Braakhekke van Opel Nederland.
Bewijslast
De Consumentenbond zegt in een reactie verheugd te zijn met de uitbreiding van de garantieperiode. Woordvoerder Ewald van Kouwen: "Dit is met name belangrijk voor de bewijslast want die komt nu voor een termijn van twee jaar bij de verkopende partij te liggen.
De autokoper hoeft niet aan te tonen dat het mankement aan hem is te wijten. Wij adviseren kopers van een nieuwe auto dan ook goed naar de door de dealers aangeboden garantieperiode te kijken."
Ook bij Fiat en Seat heeft men de nieuwe garantietermijn al ingevoerd. "Dit geldt al voor onze merken Fiat, Alfa Romeo en Lancia, waarbij bovendien geen kilometerbeperking wordt opgelegd", zo meldt Fiat-woordvoerder Hans Vervoorn.
Seat zegt dat de termijn van twee jaar bij fabricagefouten voor alle modellen telt, waarbij zowel onderdelen als arbeidsloon worden vergoed. |