De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 5 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Heiner uit de vaart
   
 

KAAPSTAD - Roy Heiner is op staande voet ontslagen als schipper van de Assa Abloy, waarmee de droom van de Nederlandse zeiler om de Volvo Race 'rond de wereld' te winnen in het water is gevallen. Deze beslissing werd afgelopen zaterdag tot verrassing van alle betrokkenen meegedeeld door Richard Brisius, manager van het Assa Abloy Racing Team. Het nieuws leidde tot veel emoties, zowel onder een deel van de bemanning van de Assa Abloy als ook bij het begeleidingsteam.

Verschil van inzicht over de manier van leiding geven aan boord van het Oceaanracejacht zou de belangrijkste reden zijn voor het ontslag van de gelouterde zeiler, die juist aangenomen was vanwege zijn algemene staat van dienst, maar bovenal vanwege zijn verrassende resultaten tijdens de vorige race rond de wereld.

Na de teleurstellende vijfde plaats in de eerste etappe leek na aankomst van de Assa Abloy, een van de snelste jachten van de vloot, nog alles koek en ei. Aan boord was weliswaar wel eens verschil van mening geweest, maar beslist geen slaande ruzie. Na aankomst verklaarde Roy Heiner zelfs nog dat hij geen veranderingen in de bemanning verwachtte, dit onder het motto: 'never change a winning team'. Hij had alle vertrouwen in zijn bemanning, ondanks enkele onderlinge wrijvingen in de aanloop naar de race.

Tijdens de zogenoemde 'de-briefing', enkele dagen na aankomst van het onder Zweedse vlag zeilende jacht, barstte de bom. Het bleek dat het juist een deel van de bemanning was die het vertrouwen in Heiner opzegde. Het waren met name enkele 'veteranen', die een paar dagen na de finish in Kaapstad een soort 'muiterij' aan wal ontketenden. Volgens manager Brisius was 'Black Tuesday', de dag dat de Assa Abloy een windstilte invoer en een vrijwel zekere podiumplaats in de eerste etappe van Southampton naar Kaapstad verspeelde, slechts één van de voorvallen aan boord.

Direct verantwoordelijke hiervoor was echter navigator Mark Rudiger, tevens de co-schipper van de Assa Abloy. Rudiger, die na de finish alle verantwoordelijkheid voor deze fout op zich nam, kon zijn tranen nauwelijks bedwingen toen hij hoorde van het ontslag van Heiner. De co-schipper uitte openlijk zijn twijfels over deze beslissing: "Als geen ander weet juist ik wat Roy voor deze campagne heeft betekend. Hij heeft keihard gewerkt en is een uitstekend schipper. Dat ik het er niet mee eens ben, mag dus duidelijk zijn."

Doorslaggevend zal de mening zijn geweest van de meezeilende technisch-directeur Magnus Olssen, die kennelijk geen heil zag in de open stijl van leidinggeven van Heiner, die veel inspraak duldde. De vraag is daarom gerechtigd of Olssen niet teveel de dubieuze rol van 'tweede kapitein op één schip' op zich neemt.

De nieuwe schipper van de Assa Abloy wordt Neil McDonald, een van de stuurlieden van de Assa Abloy. Hiermee ontstaat de unieke situatie dat in de Volvo Ocean Race een echtpaar het tegen elkaar op moet nemen. Echtgenote Lisa McDonald is namelijk de schipper van de vrouwenboot Amer Sports Too.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 5 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.