DEN HAAG - Verkeersminister Netelenbos wil als eerste stap een minderheid van de aandelen Schiphol (49%) naar de beurs brengen, in de hoop dat de Tweede Kamer nu wel groen licht geeft. Dat heeft de bewindsvrouw dit weekend laten weten. Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP is tegen de verkoop van een meerderheidsbelang in de luchthaven.
De PvdA-minister hoopt de zaak nog dit jaar te kunnen afronden. Als grootaandeelhouder heeft de staat nu vrijwel niets te vertellen over de luchthaven als bedrijf. Dat verandert als Schiphol naar de beurs gaat omdat dan wettelijke eisen worden vastgelegd waaraan de luchthaven moet voldoen, zoals het behouden van de status van belangrijk verkeersknooppunt (mainport). Ook krijgt de Nederlandse overheid de grond van de luchthaven in handen zodra het bedrijf wordt geprivatiseerd. De minister is daar op gespitst omdat zij nu met lege handen blijft staan indien de luchtvaart onverhoopt zo'n knauw krijgt dat Schiphol in financiële nood zou komen.
De tegenstanders in de Kamer kijken echter naar andere zaken en vrezen dat Schiphol een monopoliepositie krijgt tegenover luchtvaartmaatschappijen als de KLM. Ook bestaat de verwachting dat de nieuwe aandeelhouders, in tegenstelling tot de staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, alleen maar naar de hoogte van de winstcijfers zullen kijken en geen oog hebben voor bijvoorbeeld de service aan passagiers.
Netelenbos' eigen partij, de PvdA, is blij met de handreiking van de minister. Woordvoerder Feenstra: "Ik ben blij dat het kabinet oog heeft voor kritische bezwaren. Hiermee zijn nog niet alle belemmeringen verdwenen, maar het biedt ruimte voor een open en zakelijke discussie."
Het CDA blijft echter tegen. Woordvoerder Eurlings: "Onze bezwaren blijven overeind. De minister probeert beursgang er snel door te drukken met dit nieuwe voorstel. Maar dat vinden wij geen goed idee."
De twee andere coalitiepartijen VVD en D66 steunden de minister eerder ook al. VVD-woordvoerder Te Veldhuis is goed te spreken over de poging van Netelenbos om de andere fracties ook achter de privatisering van Schiphol te krijgen. Ook de luchthaven zelf, die aangeeft dat dit idee al eerder de revue is gepasseerd, ziet wel wat in het verkopen van een minderheidsbelang. Volgens een woordvoerder kan Schiphol de overheid hiermee laten zien hoe het bedrijf zich "gedraagt", zodat daarna meer aandelen verkocht kunnen worden. De luchthaven heeft het geld nodig voor grootste investeringsplannen.