De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 5 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Netelenbos wil 49% KLM
naar de beurs brengen

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Verkeersminister Netelenbos wil als eerste stap een minderheid van de aandelen Schiphol (49%) naar de beurs brengen, in de hoop dat de Tweede Kamer nu wel groen licht geeft. Dat heeft de bewindsvrouw dit weekend laten weten. Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP is tegen de verkoop van een meerderheidsbelang in de luchthaven.

De PvdA-minister hoopt de zaak nog dit jaar te kunnen afronden. Als grootaandeelhouder heeft de staat nu vrijwel niets te vertellen over de luchthaven als bedrijf. Dat verandert als Schiphol naar de beurs gaat omdat dan wettelijke eisen worden vastgelegd waaraan de luchthaven moet voldoen, zoals het behouden van de status van belangrijk verkeersknooppunt (mainport). Ook krijgt de Nederlandse overheid de grond van de luchthaven in handen zodra het bedrijf wordt geprivatiseerd. De minister is daar op gespitst omdat zij nu met lege handen blijft staan indien de luchtvaart onverhoopt zo'n knauw krijgt dat Schiphol in financiële nood zou komen.

De tegenstanders in de Kamer kijken echter naar andere zaken en vrezen dat Schiphol een monopoliepositie krijgt tegenover luchtvaartmaatschappijen als de KLM. Ook bestaat de verwachting dat de nieuwe aandeelhouders, in tegenstelling tot de staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, alleen maar naar de hoogte van de winstcijfers zullen kijken en geen oog hebben voor bijvoorbeeld de service aan passagiers.

Netelenbos' eigen partij, de PvdA, is blij met de handreiking van de minister. Woordvoerder Feenstra: "Ik ben blij dat het kabinet oog heeft voor kritische bezwaren. Hiermee zijn nog niet alle belemmeringen verdwenen, maar het biedt ruimte voor een open en zakelijke discussie."

Het CDA blijft echter tegen. Woordvoerder Eurlings: "Onze bezwaren blijven overeind. De minister probeert beursgang er snel door te drukken met dit nieuwe voorstel. Maar dat vinden wij geen goed idee."

De twee andere coalitiepartijen VVD en D66 steunden de minister eerder ook al. VVD-woordvoerder Te Veldhuis is goed te spreken over de poging van Netelenbos om de andere fracties ook achter de privatisering van Schiphol te krijgen. Ook de luchthaven zelf, die aangeeft dat dit idee al eerder de revue is gepasseerd, ziet wel wat in het verkopen van een minderheidsbelang. Volgens een woordvoerder kan Schiphol de overheid hiermee laten zien hoe het bedrijf zich "gedraagt", zodat daarna meer aandelen verkocht kunnen worden. De luchthaven heeft het geld nodig voor grootste investeringsplannen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 5 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.