DEN HAAG - Sinds de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september laten Nederlanders de duurdere restaurants massaal links liggen. Toprestaurants kampen sinds de tragische gebeurtenissen met omzetdalingen tot dertig procent. Vooral de zakelijke klanten, van oudsher de belangrijkste doelgroep voor de restaurateurs in het hogere prijssegment, blijven weg door de onzekere economische situatie.
"Een tafel reserveren is in elk geval in veel gevallen gemakkelijker geworden", zo erkent directeur J. Claes van de branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. De dip heeft al gevolgen voor werknemers in de betere etablissementen: "Er worden minder overuren gedraaid en het aantal uitzendkrachten daalt."
Omdat de terugval nog maar zo kort geleden is ingezet, kan Claes nog geen voorspelling doen over de toekomst van de chique eetgelegenheden. Van dreigende sluitingen is volgens hem nog geen sprake. "Veel restaurateurs pogen nieuwe doelgroepen aan te boren, zoals gezinnen en jonge tweeverdieners."
De grootste klappen vallen momenteel in de randstad. Dit is een logisch gevolg van het feit dat de duurdere restaurants zich de afgelopen jaren veelal in de buurt van grote ondernemingen vestigden. Ze verdienden flink aan zakenmensen die tijdens de hoogconjuncturele hoera-tijden massaal overleg aan de duurbetaalde dis voerden.
Nu de omzetten over de hele linie kelderen, wordt het bedrijfsleven voorzichtiger en zuiniger. De horeca is hiervan het eerste slachtoffer. "Onze sector is gevoelig voor economische schommelingen. Wie bijvoorbeeld een goed restaurant heeft bij het KPN-kantoor in Den Haag, zal meteen last hebben van de problemen aldaar", aldus de directeur van Horeca Nederland.
Volgens Claes was het eerste kwartaal van dit jaar al tegenvallend, maar werd dit gevolgd door een opleving. "Het derde kwartaal begon ook niet best, maar het werd pas echt slecht na 11 september."
De vaderlandse horeca had eerder last van buitenlandse ontwikkelingen. Volgens de werkgeversorganisatie VNO-NCW leverde de Golfcrisis tien jaar geleden een omzetdaling van elf procent in één jaar op. Toen het consumentenvertrouwen weer groeide, was het verloren gegane gebied snel weer herwonnen.