DEN HAAG - Nederlanders krijgen vanaf aanstaande maandag niet langer garantie op losse vliegtickets. Bij faillissement van een luchtvaartmaatschappij of reisagent zullen zij zelf de kosten van de geannuleerde trip moeten dragen.
Dat is het gevolg van een besluit van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). De organisatie wil niet langer opdraaien voor mogelijk torenhoge kosten die kunnen voortvloeien uit de enorme financiële problemen, waarmee de reiswereld en de luchtvaart momenteel kampen.
Voor zogenoemde pakketreizen, waarbij ook een hotel of appartement is geboekt, blijft de dekking wel geldig.
Directeur P. Silbermann van de SGR noemt het schrappen van de dekking voor losse vliegtickets legitiem. "De luchtvaartmaatschappijen zijn nooit bereid geweest aan het fonds deel te nemen. Zij hebben ook nooit een cent bijgedragen. Om het overzichtelijk te houden voor de consument die een bij de SGR aangesloten reisbureau binnenstapt, hebben wij tot op heden altijd alles gedekt. Maar daarvoor zijn de risico's nu te groot geworden", aldus Silbermann.
Ook het feit dat klanten hun tickets tegenwoordig vaak pas twee dagen voor vertrek krijgen toegestuurd, heeft een rol gespeeld bij de beslissing van de SGR. Silbermann: "Vaak is zo'n ticket al weken of maanden van tevoren betaald. Als zo'n reisbureau dan in de tussentijd failliet gaat, moeten wij voor de kosten opdraaien. Maar voor de losse tickets geldt dat dus niet meer."
Volgens de directeur is het 'potje' van de SGR dit jaar inmiddels met 18 miljoen gulden geslonken. Hieraan heeft onder meer het faillissement van NBBS fors bijgedragen.
Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij KLM is niet onder de indruk van het schrappen van de dekking. "Natuurlijk vinden wij het jammer, want het zorgt voor onzekerheid in de toeristensector als geheel", stelt een woordvoerster. "Maar voor de KLM verandert er niets. Wij blijven vliegen. Het voornaamste gevolg van dit besluit is waarschijnlijk dat passagiers selectiever worden in hun keuze voor een vliegmaatschappij."