GOUDA - Als eerste gemeente in Nederland gaat Gouda een geheel nieuw systeem voor parkeren op rekening testen. Het zogeheten Triffiq vervangt, met een simpele druk op de knop, het betalen met plastic of muntgeld. Het systeem is niet afhankelijk van een permanente beschikbaarheid van het gsm-netwerk en biedt om die reden meer voordelen dan het alternatief gsm-parkeren, zo vindt de gemeente Gouda.
Triffiq wordt gemonteerd aan de zonneklep van de auto. Bij het parkeren selecteert de gebruiker de locatie op het display van het apparaatje en start de transactie door op de knop te drukken. De parkeertijd eindigt als de automobilist bij terugkomst opnieuw de knop indrukt.
De Triffiq slaat de parkeertransacties op en stuurt deze door naar een landelijk servicecentrum. Automobilisten ontvangen eens per maand een rekening thuis. Het systeem wordt vanaf 1 januari bij 500 Goudse proefpersonen in de auto gemonteerd.
Triffiq wordt op de markt gebracht door Mobipower BV uit Haarlem, een dochteronderneming van Vialis Verkeer & Mobiliteit BV. Afhankelijk van de ervaringen besluit Gouda medio 2002 over definitieve invoering. "Na de introductie zal het systeem in een groot aantal andere plaatsen in Nederland worden ingevoerd. De parkeerder ontvangt dan nog steeds één maandelijkse rekening", zegt Mobipower-directeur Jan Kroone.
Gebruikers van het systeem betalen een bedrag aan servicekosten en borg voor het gebruik van het apparaat. De parkeertarieven worden hierdoor 5 tot 10 procent duurder. Kroone: "In ruil hiervoor krijgen gebruikers meer comfort en betalen ze voor het parkeren nooit meer een cent te veel. Per saldo zijn ze dus goedkoper uit."
In Rotterdam kunnen automobilisten met ingang van volgend jaar uitsluitend nog elektronisch betalen voor parkeren. Daarmee wil de gemeente zichzelf voorgoed verlossen van het openbreken van parkeerautomaten. Na 1 januari kan alleen nog via een bankpas en de chipknip worden betaald.
Gemiddeld dertig procent van de ruim duizend automaten is in Rotterdam buiten gebruik. Dat kost jaarlijks zo'n twee miljoen gulden aan inkomsten en reparatie.