De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 25 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Faillissement Sabena
kwestie van dagen

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - De noodlijdende Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena slaagt er niet in particuliere investeerders te vinden. Een faillissementsaanvraag binnen enkele dagen lijkt daarmee onafwendbaar, zo heeft de Belgische krant 'De Standaard' vernomen. Dat zou in elk geval 5000 directe ontslagen betekenen.

De Sabena-directie en de Belgische overheid hulden zich gisteren in stilzwijgen maar duidelijk is dat de kruik niet lang meer te water gaat voor hij barst. Sabena heeft inclusief alle overlevingskredieten nog tot eind november geld en daarna is het afgelopen.

Niemand wil na de aanslagen in de VS van 11 september nog investeren in luchtvaartactiviteiten, laat staan in een maatschappij met een schuld van 90 miljard Belgische franken (2,23 miljard). De rechtszaken tegen de minderheidsaandeelhouder Swissair, die het kleed onder Sabena wegtrok toen Swissair zelf in moeilijkheden kwam, kunnen nog wel iets opleveren maar dat zal niet voldoende zijn om Sabena in de lucht te houden en het zal ook te laat komen.

Inmiddels lijkt wel duidelijk dat er 5000 van de 7000 Sabena-werknemers moeten verdwijnen, de rest zou een plek kunnen vinden in een herstart door Sabena-dochter DAT naar voren te schuiven als reddende maatschappij, die dan alleen gaat vliegen op de secundaire Europese bestemmingen. Maar ook dat scenario is nog met veel vraagtekens omgeven. Terwijl Swissair van de Zwitserse staat en het Zwitserse bedrijfsleven wel een reddingskrediet kreeg van $2,5 miljard, staat er niemand in België in de rij om Sabena te redden, een maatschappij die sinds 1958 er maar één jaar in slaagde winst te boeken. De vakbonden ontkenden gisteren het bericht van de 'De Standaard' dat zij al betrokken zijn bij een faillissementsaanvraag.

Ondertussen gaat de Belgische regering zich beklagen bij de Europese Commissie over de contractbreuk die Swissair heeft gepleegd met Sabena. Toen duidelijk werd dat Swissair zelf dreigde om te vallen, hebben de Zwitsers alle beloften om te investeren in het 49%-belang Sabena meteen teniet gedaan, ondanks het feit dat hierover contracten waren ondertekend.

België had al een aantal rechtszaken tegen Swissair aangespannen, maar stapt nu ook naar de Europese Commissie. "Wat Swissair heeft gedaan, zelfs een overeenkomst met een regeringsleider van de EU-land niet nakomen, is niet gering", aldus de Belgische minister van Overheidsbedrijven Rik Daems gisteren.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 25 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.