AMSTELVEEN - Het netwerk van de KLM en diens partners wordt momenteel bijna per dag verder uitgebouwd. In de komende weken legt de KLM diens samenwerking met Malaysian Airlines vast in een meerjarig contract. De commerciële alliantie met de Aziatische partner, volgt na de juist deze week beklonken commerciële alliantie met Continental en de op handen zijnde samenwerking met British Airways.
De commerciële verbintenissen die de KLM sinds de terreurcrisis onder druk van doemscenario's voor de luchtvaart versneld is aangegaan, zorgen voor netwerken die bijna de hele wereld omvatten. De allianties breiden de netwerken van alle deelnemende partners behoorlijk uit en zorgen zodoende dus voor meer passagiers. Zonder dat zij zelf hoeven te groeien.
De winterdienstregeling van de KLM, die dit weekeinde ingaat, laat bijvoorbeeld voor het eerst ook het resultaat zien van de samenwerking, die enkele maanden geleden is aangekondigd met China Southern Airlines. Voor passagiers uit ons land betekent het een uitbreiding van vijf naar acht vluchten per week naar Beijing(5) en Sjanghai(3).
"Het is precies wat we met de commerciële samenwerking beogen. Zonder extra kosten breiden we ons netwerk uit, met meer bestemmingen, en met voordelen zowel voor de passagiers als de KLM. Wat voor 11 september moeilijk lukte en lang duurde, kan nu soms snel worden gerealiseerd, dank zij de noodzaak van die voordelen bij alle betrokken maatschappijen", aldus directiewoordvoerder Bart Koster.
Het grote voordeel van commerciële samenwerking met zogenoemde code share-vluchten, waarbij maatschappijen elkaars vluchtnummer gedurende het hele vluchttraject gebruiken, is het aan elkaar koppelen van netwerken.
Iedere maatschappij heeft z'n eigen knooppunt met daar omheen het netwerk. Het zogenaamde 'hub & spoke'-systeem is het best vergelijkbaar met een fietswiel met vanuit het centrum de spaken naar de verschillende grote en kleine bestemmingen.
Het verbinden van de ene met de andere 'hub' biedt passagiers meer dan alleen de voordelen van twee of meer gekoppelde netwerken. Een KLM-vlucht vanuit Hamburg via Schiphol naar Houston en vandaar verder met Continental naar Atlanta, kan op hetzelfde KLM-reisbiljet en -vluchtnummer.
De bij vertrek ingecheckte bagage ziet de passagier pas weer terug op de eindbestemming. Ook de 'mijlen' van de spaarprogramma's voor trouwe passagiers, het geheime wapen van luchtvaartmaatschappijen om reizigers aan zich te binden, , worden bij alle partners van een alliantie inwisselbaar.
"De aan elkaar gekoppelde netwerken liggen nu als haarvaten verspreid over vrijwel de hele wereld. Het kunnen opstapjes zijn voor latere uitbreiding van die samenwerking", zegt Koster. "Over verregaande strategische samenwerking wordt, gezien de huidige wereldsituatie, niet gesproken.
Niemand weet hoe de luchtvaart er over een half jaar uit zal zien, laat staan dat over fusies en dergelijke nu kan worden onderhandeld."
De knooppunten van KLM & partners over de wereld zijn nu die van Kenya Airways in Afrika, China Southern en Malaysian Airlines in Azië, Northwest Airlines en Continental in de VS en Malev (Hongarije) en binnenkort British Airways in Europa.