De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 25 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vertrouwen consument
in economie neemt toe

Van onze economische redactie

   
 

VOORBURG - Het vertrouwen van de consument in de economie heeft zich deze maand weer iets hersteld van de klappen, die het gevolg waren van de terroristische aanslagen in de VS. Met name de koopbereidheid is weer bijna terug op het niveau van voor de aanslagen.

Dat blijkt uit gisteren door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekendgemaakte cijfers. Ondanks het lichte herstel van het consumentenvertrouwen, blijft de algemene trend toch somber. Sinds eind 2000 daalde het vertrouwen onafgebroken tot en met juni om daarna tot begin september stabiel te blijven. Maar het vertrouwen ligt nu alweer lager dan begin september voor de aanslagen.

Anderhalve week na de gebeurtenissen van 11 september in de VS was het consumentenvertrouwen met negen punten teruggelopen van min 5 naar min 14. Van dat verlies werden in oktober weer vier punten goedgemaakt, zodat de index uitkwam op min 10. Dat betekent dat het aantal pessimisten 10 procent groter is dan het aantal optimisten. In de laatste maanden van vorig jaar schommelde de index nog rond de plus 20.

De sombere kijk van de consumenten komt ook naar voren in hun visie op de werkloosheid in de komende twaalf maanden. Liefst 60 procent rekent op een stijging, terwijl dat vlak voor de aanslagen maar 43 procent was en aan het begin van dit jaar zelfs nog maar 16 procent.

Desondanks is de koopbereidheid, een onderdeel van het consumentenvertrouwen, weer bijna terug op het niveau van voor de aanslagen. Na de aanslagen was er een daling met acht punten tot plus 6, maar daarvan zijn er nu weer zes teruggewonnen op plus 12.

De bereidheid tot het doen van grote aankopen zoals televisies, computers en wasmachines was na de aanslagen nauwelijks verminderd en blijft ook nu gelijk, wanneer wordt gecorrigeerd voor seizoensinvloeden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 25 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.