AMSTERDAM - Anderhalf jaar na zijn aantreden als voorzitter van de Nederlandse Autorensport Vereniging heeft Mr. Bauke Geersing zijn functie neergelegd. Ook zijn medebestuurders Meindert van Buuren en Marco Mok hebben het bestuur van de NAV en het Dagelijks Bestuur van de overkoepelende federatie KNAF laten weten dat zij met onmiddellijke ingang terugtreden. In een brief d.d. 19 oktober jl. delen de drie bestuurders mede dat zij niet langer willen meewerken aan wat zij 'de teloorgang van de NAV' noemen.
Dat het tussen het bestuur van rijdersvereniging NAV en de leiding van het Circuit Park Zandvoort niet botert, staat al langere tijd vast. In het schrijven waarin talloze grieven tegen het CPZ worden neergelegd, verwijt de NAV het CPZ met name dat misbruik wordt gemaakt van een monopolistische machtspositie. In de brief haalt de NAV een gezamenlijke vergadering van 22 juni jl. aan tussen KNAF- en NAV-bestuursdelegaties, waarin werd vastgesteld dat er in de verhoudingen tussen NAV en het CPZ meer evenwicht zou moeten worden aangebracht. Onderdeel van dat beleid zou moeten zijn dat de NAV, die in het bezit is van een organisatielicentie, in staat moet worden gesteld het Circuit Park Zandvoort te huren of anderszins (lucratieve) evenementen te organiseren. De NAV meent hierin te worden tegengewerkt door het CPZ dat nog geen volledige organisatielicentie heeft.
Dat deze situatie door de uiteindelijk verantwoordelijke instantie, de KNAF, wordt getolereerd in plaats van bijgestuurd, dan wel beëindigd, is volgens het afgetreden drietal opmerkelijk. Zij hebben het gevoel geen steun van de KNAF te ondervinden en spreken de vrees uit dat als een voorstel van KNAF-voorzitter Arie Ruitenbeek wordt aangenomen de NAV niet anders dan een administratiekantoor zou worden dat de kosten vergoed moet zien te krijgen van het CPZ.
Bij de samenstelling van het nieuwe NAV-bestuur onder leiding van Geersing, die geen autosportachtergrond, maar wel een bestuurlijke achtergrond heeft, werd vorig jaar een begin gemaakt met een meer professionele organisatievorm. De bedoeling was om in het belang van de rijders in een of andere vorm meer inkomsten en sponsors te genereren om het sportbeleid uit te voeren en te financieren. Kernpunten daarin waren het in stand houden van een organisatie, opleidingsbeleid, jeugdbeleid, verlaging inschrijfgelden en betalen start- en prijzengelden.
"Voor een aantal bestuursleden is thans komen vast te staan dat door de opstelling van de leiding van het Circuit Park Zandvoort, het Dagelijks Bestuur van de KNAF en een deel van de achterban van de NAV het tot stand brengen van een normale situatie in de Nederlandse autosport onder de huidige omstandigheden een mission impossible is geworden", aldus Geersing, Van Buuren en Mok, die op de hoogte waren van het feit dat een aantal NAV-leden recentelijk een buitengewone ledenvergadering heeft aangevraagd. Hun verontrusting, zo was bekend, zouden zij dan voornamelijk uiten richting Geersing.
De renstal Toyota heeft Allan McNish definitief aangesteld als tweede rijder. De Brit gaat samen met de Fin Mika Salo de stoeltjes bezetten wanneer het Japanse team komend seizoen zijn debuut in de Formule 1 maakt. De 31-jarige McNish was al testrijder bij Toyota en hielp mee de bolide te ontwikkelen. Eerder testte hij voor McLaren en Benetton en won de 24-uursraces van Le Mans en Daytona.