De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 22 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Ocean Race
   
 

AMSTERDAM - Ruim 5000 mijl manoeuvreerde Roy Heiner het zeiljacht "Assa Abloy" op zodanige wijze over de Atlantische Oceaan dat de Nederlandse schipper uitstekende kansen had op een zege in de eerste etappe van de Volvo Ocean Race.

Met nog enkele dagen te gaan voor de finish in de eerste etappeplaats Kaapstad zit er niet meer in dan een toch teleurstellende vijfde plaats, het gevolg van één kleine foute beslissing in meer dan een maand lang op zee. Roy Heiner toonde zich daarover gisteren aan boord van het Zweedse jacht zwaar gefrustreerd. "Je kunt je haast niet voorstellen hoe het is om nu al haast 10 dagen lang, 4 keer per dag herinnerd te worden aan één verkeerd besluit" zo melde Roy Heiner gisteren vanaf het schip. Vier keer per dag komen aan boord de positierapporten binnen aan de hand waarvan de deelnemende jachten hun onderlinge posities kunnen vergelijken. Voor Roy Heiner en zijn team een frustrerende aangelegenheid " Eén verkeerd besluit, met echter grote gevolgen, een domme zet" stelt Heiner onomwonden.

Na het ronden van het eiland La Trinidade moest koers gezet worden richting Kaapstad. Daarbij stonden de deelnemende schepen voor de keuze om een meer Noordelijke route of juist een meer Zuidelijke route te volgen. De meest logische keuze was een zuidelijke route geweest omdat in dit gedeelte van de oceaan de wind meestal juist vanuit zuidelijke richting komt opzetten. De Assa Abloy had op dat moment slechts 30 mijl achterstand op de koploper van dat moment, het Duitse jacht Illbruck. Deze lag iets zuidelijker in kwam in een windstilte gebied terecht, waardoor de navigator van Assa Abloy ervoor koos te adviseren iets noordelijker te koersen. Heiner besloot op dit advies in te gaan. Een besluit dat kennelijk mede ingegeven werd vanuit de frustratie dat de Assa Abloy al vele dagen tevergeefs geprobeerd had de Illbruck in te halen. Men zag nu de kans schoon zag om de Illbruck de loef af te steken. Slechts vier uur verkeerde het team aan boord van de Assa Abloy in de waan dat ze een slimme zet hadden gedaan. Toen kwam de onder Zweedse vlag zeilende boot zelf in de naar het noorden opgeschoven windstilte terecht. "We dachten korte termijn winst te kunnen boeken, het bleek een lange termijn venijn", zo stelt Heiner enigszins sarcastisch vast.

Een verzachtend omstandigheid is dat aan boord een deel van het satelliet communicatie systeem kapot is, waardoor navigator Rudiger voor de windvoorspellingen geen toegang meer heeft tot internet. "We hadden achteraf nooit bij de anderen weg mogen zeilen" zo meent Heiner echter. Terwijl de Assa Abloy dagen lang slechts hele kleine vorderingen maakte kregen de Illbruck en de achtervolgers de wind volop in de zeilen en binnen 24 uur werden Heiner en zijn team met een achterstand van maar liefst 200 mijl geconfronteerd. Een achterstand die steeds verder op loopt omdat de boten in het zuiden de aanwakkerende wind eerder kregen en dus hun voorsprong verder wisten te vergroten. Heiner: "We hadden achteraf gewoon bij de anderen moeten blijven. Voor deze etappe zijn onze kansen verkeken. We hebben echter nog vele etappes voor de boeg. We hebben ervan geleerd en onze boot is snel en dat geeft zelfvertrouwen" Wind en weder dienende wordt de Assa Abloy donderdag in Kaapstad verwacht.

Posities van gisterenavond: 1. Amer Sports One, nog 694 mijl naar Kaapstad 2. Illbruck op 15 mijl achterstand 3. News Corp op 267 mijl 4.Tyco op 407 mijl 5.Assa Abloy op 561 mijl 6.SEB op 955 mijl 7.Djuice op 958 mijl 8.Amer Sports Too op 1002 mijl




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 22 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.