De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 23 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM slaat dubbelslag met Continental en BA
   
 

SCHIPHOL - De KLM slaat middenin de grootste luchtvaartcrisis aller tijden een dubbelslag: samenwerking met de Amerikaanse maatschappij Continental Airlines en vrijwel tegelijkertijd met British Airways. Het commerciële pact tussen Continental Airlines en KLM, dat geheel onverwacht rond middernacht werd bezegeld, betekent een enorme vergroting van de netwerken van beide maatschappijen. Het moet al op 1 december ingaan.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Maandag laatste belangrijke besprekingen over samenwerking. (Foto: ANP)
De KLM krijgt, als de autoriteiten in de VS de alliantie goedkeuren, onder eigen vluchtnummers doorverbindingen vanaf de Continental knooppunten Houston en Newark bij New York. Continental krijgt omgekeerd de beschikking over het KLM-netwerk in Europa via de 'hub' Schiphol.

KLM-directiewoordvoerder Bart Koster heeft de nieuwe Amerikaanse partner bevestigd. De samenwerking, die al op 1 december ingaat, sluit naadloos aan op de alliantie met de andere KLM-partner in de VS, Northwest Airlines, dat ook al samenwerkt met Continental Airlines.

Een samenwerking, tussen KLM en British Airways, waarover nu al maanden bijna openlijk wordt gesproken, lijkt nu eerder een kwestie van dagen dan van weken. De aankondiging van dat vliegverbond kan, volgens insiders in Londen en Amstelveen, al vanaf begin volgende week worden verwacht.

"Beren worden eigenlijk niet meer op de weg verwacht. Weken lijkt het zeker niet meer te duren", luidt de optimistische verwachting rond de KLM-top, waar eerder in 'crisistijd' de commerciële samenwerking met het Hongaarse Malev werd afgerond. "De crisis versnelt de consolidatie", zo wordt toegegeven.

In het begin van volgende week staat één van de laatste bijeenkomsten gepland om de commerciële samenwerking in plaats van de eerder beoogde fusie definitief op de rails te zetten. Inzet is vooral het profiteren van gezamenlijke 'code share' vluchten in combinatie met het terugdringen van capaciteit.

KLM en BA gaan er bij hun voorgenomen commerciële verbond vanuit dat de Europese Commissie snel het vereiste groene licht zal geven vanwege de versoepelde opvattingen, die in Brussel bestaan sinds de terreurcrisis. British Airways heeft al een alliantie met de Amerikaanse partner American Airlines, maar dat lijkt commerciële samenwerking met de KLM in Europa niet in de weg te staan.

Vliegallianties, die bijdragen om de recessie in de luchtvaart het hoofd te bieden, worden ruimhartiger beoordeeld, zo is op de hoofdkantoren van KLM en BA begrepen. Samenwerking door middel van 'code share'-vluchten met gevolg vermindering van capaciteit, gezamenlijke in- en verkoop en ook marketing activiteiten, kunnen de marges verbeteren.

Op het KLM-hoofdkantoor hoefde feitelijk niet veel huiswerk voor de Nederlands Britse vliegalliantie te worden gedaan. "Alles voor de eerder op de valreep afgebroken fusie lag nog in de la. We hoefden die alleen maar open te trekken", zeggen insiders om aan te geven hoe gladjes de ook in deze krant herhaaldelijk uitgelekte besprekingen de afgelopen maanden zijn verlopen.

De korte termijn, waarop het pact van KLM en BA nu lijkt te zullen worden beklonken, is desalniettemin een verrassing. "Het was niet zo moeilijk om heel pragmatisch een aantal 'quick wins' te vinden, waar beide maatschappijen vrijwel direct baat hebben", weten ook de insiders in BA kringen.

De beperking, waarmee de samenwerking wordt begonnen, is eveneens opmerkelijk na de eerder nagestreefde en jammerlijk mislukte volledige fusie. Het verbond tussen de KLM en British Airways, wellicht nu minder dan een verloving, zal in plaats van een hecht huwelijk beginnen. Maar een volledig samengaan, blijft het doel in de top van beide maatschappijen.

Het vliegverbond zal zich voorlopig voornamelijk richten op het gezamenlijk uitvoeren van vluchten. Als mogelijk voorbeeld wordt de door KLM gestaakte verbinding naar Atlanta genoemd; die kan via Londen samen met BA en ook onder KLM-vluchtnummer worden uitgevoerd. Omgekeerd krijgen KLM-vluchten via Schiphol een BA-vluchtnummer.

KLM-topman Leo van Wijk, die altijd aan een volledige fusie wilde vasthouden, liet al tijdens de aandeelhoudersvergadering in augustus iets van zijn veranderde opvattingen en plannen doorschemeren. Hij noemde het destijds verstandig om ook andere scenario's te bespreken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 23 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.