VOORBURG - De uitstoot van kooldioxide (CO2) door wegverkeer is sinds 1990 met ruim 30 procent toegenomen. Dat is ongeveer evenveel als de stijging van het aantal voertuigkilometers. Personenauto's zijn in die periode niet zuiniger geworden.
De afgelopen tien jaar zijn wel verbeteringen aangebracht aan motoren en techniek, maar de winst die hierdoor is bereikt, werd teniet gedaan doordat de gemiddelde auto zwaarder is geworden en een grotere motor heeft.
Dit blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In hun 'Milieucompendium 2001: het milieu in cijfers' staat verder dat geen sprake meer is van afname van geluidshinder door verkeer. "Strengere geluidseisen aan nieuwe voertuigen, meer geluidsschermen en de toepassing van stiller afval realiseerden begin jaren '90 een afname van de hinder, maar daaraan is sinds enkele jaren een eind gekomen."
Het RIVM en het CBS concluderen dat vaker wordt besloten tot prijsverhogingen om de negatieve milieu-effecten van economische activiteiten te verminderen. Dit zorgt voor een 'vergroening' van ons belastingstelsel. Dit jaar leveren groene belastingen het rijk 15 miljard op; dat is 15 procent van de totale belasting opbrengst.