DEN HAAG - Kerken richten zich te veel op minder bedeelden in de samenleving en verliezen daarmee het contact met gelovige 'yuppen'. Maatschappelijk succesvolle twintigers en dertigers herkennen zich niet in het eeuwige getob van pastors en dominees, die vanaf altaar en kansel louter aandacht vragen voor armoede en ellende in de wereld. "De zorgelijkheid van de kerk is deze jongeren volkomen vreemd. Dat is een van de redenen dat ze minder naar de kerk gaan."
Dit betoogt religieus specialist L. Fijen. Hij sprak onlangs op het symposium 'Kerk in de Markt' in Ede. De kenner van geloofsvraagstukken vindt het goed dat de kerk voldoende oog heeft voor de minder bedeelden in de samenleving. "Maar het is wel een aanslag op de vitaliteit van de kerken, omdat de jongeren erdoor weg blijven."
Daarnaast moeten de kerken optimistischer zijn over hun eigen toekomst. Er liggen voldoende kansen om het geloof te verkopen, zo meent hij. "De kerken hebben het meest herkenbare logo. Wij hebben met onze kerkgebouwen de beste plaatsen in de stad. Wij hebben het copyright op zingeving. En we hebben rituelen die bijna niemand heeft en die iedereen probeert af te pikken."