SCHIPHOL - De KLM heeft met onmiddellijke ingang de vliegtarieven naar bestemmingen in Europa met 25% verlaagd om na de aanslagen in Amerika passagiers weer terug in de vliegtuigen te krijgen. Sinds 11 september is de reizigersmarkt wereldwijd met 20 tot 30% ingestort. De KLM probeert met bodemprijzen de schade, die voor dit jaar op ruim 450 miljoen euro (bijna 1 miljard) worden geschat, zoveel mogelijk beperkt houden.

|
KLM-topman Van Wijk. (Foto: ANP)
|
De korting van 25% geldt op alle bestaande laagste vliegprijzen. Enkele voorbeelden van de bodemtarieven: een retourtje Amsterdam-Barcelona kost met korting 235,80, een retourtje Amsterdam-Londen 156 en een op en neertje Amsterdam-Parijs is voor 277,67 mogelijk.
Het voordeelticket is, evenals alle KLM-vliegbiljetten, ook geldig als treinretourtje van en naar Schiphol, vanaf elk NS-station in Nederland.
De KLM verwacht een grote toeloop voor de extra voordelige vliegtrips en heeft ook het annuleren gemakkelijk gemaakt. Geboekte vliegreizen kunnen voor 55 worden afgezegd als de trip, ongeacht de reden, niet kan doorgaan.
De stuntprijzen en de gemakkelijke annuleringsvoorwaarden moeten passagiers over de (vlieg)drempel trekken en het spontaan boeken van een reis mogelijk maken, zonder aan een exacte datum vast te zitten.
Ook in andere landen in Europa en in de Verenigde Staten zijn luchtvaartmaatschappijen begonnen om tegen bodemprijzen hun vliegtuigen weer te vullen.
"We zijn zeer zorgvuldig met dit soort prijsverlagingen", zegt KM-passagedirecteur H. Essenberg. "We geloven niet in lagere tarieven als oplossing voor de huidige situatie in de luchtvaartindustrie. Maar toeristen blijken wel meer te gaan reizen als de prijzen lager zijn en de voorwaarden gunstiger."
Van de superlage vliegprijzen kan de hele winter worden geprofiteerd. Reserveringen kunnen weliswaar tot en met 22 november worden gemaakt, maar de reis mag tot 31 maart 2002 worden gemaakt.
"Juist in deze periode zijn vliegreizen in Europa zeer populair, bijvoorbeeld voor korte stedentrips of culturele reizen, zoals het bezoeken van theaters en tentoonstellingen", aldus de KLM. De actie wordt vandaag met een grote campagne gestart.