De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 18 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  United-topman schermt
met inktzwart scenario

   
 

Van onze luchtvaartredacteur AMSTERDAM - United-topman James Goodwin waarschuwt dat 'swereld grootste luchtvaartmaatschappij medio volgend jaar zal omvallen als de kosten niet onmiddellijk drastisch worden teruggeschroefd. Goodwin luidt de alarmklok in een brief aan 'zijn' 100.000 werknemers. Bronnen binnen het concern geven aan dat de waarschuwing vooral is bedoeld om de vakbonden rijp te maken voor sterke ingrepen. "Een typisch Amerikaanse aanpak", aldus een Europese United-vertegenwoordiger.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 13kb)
Effect van terreuraanslagen bedreigt ook United. (Foto: AP)
United Airlines is net als vele concurrenten na een door miljardeninvesteringen gedomineerde economische bloeiperiode overvallen door een vrij plotsklaps stagnerende groei. De aanslagen op 11 september kwamen daar nog eens overheen. Twee toestellen van United waren daar direct bij betrokken. Analisten ramen het verlies voor dit jaar op $1 miljard, waarvan $585 miljoen in het derde kwartaal. Eerder werd al besloten om 20% van de vluchten te schrappen en het aantal arbeidsplaatsen met 20.000 te verminderen. United Airlines biedt dagelijks ruim 2300 vluchten naar 133 bestemmingen in 27 landen.

De pilotenvereniging van United Airlines - die de inhoud van de brief naar de pers heeft gelekt - gelooft niet in de boodschap die zijn baas onder het personeel verspreidt. "Hij moet ons maar cijfers laten zien." Nu hebben vliegers niet altijd het juiste inzicht in het reilen en zeilen bij hun maatschappij. Piloten van Sabena hebben dat recent en bij herhaling bewezen met stakingen, terwijl hun bedrijf daarmee langzaam verder in de afgrond werd geduwd.

Het effect van de terreuraanslagen vormt een tijdbom onder de zwakke(re) maatschappijen zoals Sabena, maar lijkt nu ook sterke maatschappijen als United Airlines te bedreigen. En dat terwijl de Amerikaanse partners in vrijwel alle allianties een leidende rol spelen.

United Airlines is samen met Lufthansa sterspeler in de Star Alliantie, tot dusver het krachtigste en best functionerende luchtvaartverbond. De andere maatschappijen die daaraan zijn geketend, zijn Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Austrian Airlines Group, British Midland, Lufthansa, Mexicana, SAS, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines en Varig Brazilian Airlines.

Veel van die maatschappijen zijn de laatste tijd al in het nieuws geweest, hetzij ernstig verzwakt, hetzij in nog grote(re) moeilijkheden. Ansett Australia, ook lid van die alliantie, is enkele weken geleden zelfs al omgevallen.

Nog de vorige week waarschuwde Lufthansa-topman Jürgen Weber, dat KLM als zelfstandige luchtvaartmaatschappij geen lang leven meer beschoren is. Nu lijkt het erop dat zijn eigen concern door de problemen bij United in een lastig parket is gekomen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 18 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.