De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 18 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Uitbreidingsstop Schiphol
door flinke passagiersval

   
 

SCHIPHOL - Een scherpe terugval van het aantal passagiers op Schiphol krijgt een steeds groter effect op de uitbreidingsplannen van de luchthaven. Alle grote projecten zijn voor onbepaalde tijd stopgezet. Alleen veiligheidsprojecten, geplande uitbreidingen en verbeteringen van de bagagesystemen vallen buiten de bouw- en investeringsstop die de directie van Schiphol heeft afgekondigd.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
De passagiers die nog wel via Schiphol vliegen, worden geconfronteerd met extra veiligheidsmaatregelen. (Foto: ANP)
Sinds de terreuraanslagen in de VS heeft het aantal luchtreizigers op Schiphol een duikvlucht gemaakt van meer dan 10%. Vóór de tragedie telde Schiphol nog een passagiersgroei van circa 4%. De directiewoordvoerder van de luchthaven heeft dat gisteren bevestigd. Het is voor het eerst dat Schiphol te maken heeft met negatieve groeicijfers. Ook andere luchthavens lijden onder een daling van het aantal passagiers. "Alle grote uitbreidingsprojecten, waarvan de voorbereiding al was gestart zijn stopgezet", aldus de woordvoerder. "Eerder waren die al vertraagd als gevolg van een achterblijvende economische groei, waardoor het aantal luchtreizigers ook al sterk achterbleef bij de prognoses", legt hij uit.

De stopgezette projecten zijn onder meer de nieuwe J-pier, het nieuwe J-platform, de verhoogde voorrijwegen, de uitbreiding van de West Terminal en ook de zogenaamde 'people mover', de automatische railverbinding van de verste nieuwe J-Pier naar de centrale stationshal.

"Het merendeel van de uitbreidingsprojecten zou in 2004 worden opgeleverd. Nu wordt dat bepaald door de ontwikkelingen. Zodra de groei weer aantrekt kan met de bouw worden begonnen", aldus de Schiphol-woordvoerder. De luchthavendirectie presenteert volgende week de officiële cijfers over het derde kwartaal. Al bij de presentatie van de halfjaarcijfers deelde de Schiphol-directie mee dat sterk op de kosten moest worden bespaard en dat door de achterblijvende groei investeringen naar voren waren geschoven. "Nu zijn die voorlopig helemaal stopgezet", aldus de zegsman.

De passagiersontwikkeling op Schiphol is zorgwekkend. In de maand september vorig jaar was nog sprake van 7% passagiersgroei tegen nu over de hele maand een daling van 5%. Over de eerste negen maanden van dit jaar is het aantal passagiers nog maar met 2,5% gestegen, terwijl die groei vorig jaar over dezelfde periode nog 8% bedroeg.

De pijn voor Schiphol zit vooral in het wegblijven van passagiers. Het aantal vluchten nam in september zelfs nog 3% toe, vergeleken met vorig jaar. Maar de vliegtuigen zijn veel leger. Over de eerste negen maanden was totaal nog maar sprake van 1,5% meer vliegbewegingen, omdat veel maatschappijen vanwege de achterblijvende economische groei hun vliegschema's in de zomerperiode al hadden aangepast.

De volgende dreiging voor Schiphol en andere luchthavens met een knooppuntfunctie is het staken van complete verbindingen. Netwerk en bestemmingen bepalen de betekenis van iedere luchthaven, maar vooral van 'mainports', zoals Schiphol.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 18 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.