AMSTELVEEN - Vliegtuigfabrikant Boeing overlegt deze week met luchtvaartmaatschappijen, waaronder de KLM, over veiligheidsaanpassingen in de bestaande en nieuwe vliegtuigen. Bij de voorstellen die Boeing de luchtvaartmaatschappijen gaat doen, worden ook onderwerpen als een versterkte cockpitdeur, communicatiemogelijkheden tussen cabine en cockpit en video-systemen in elk geval besproken. Ook de bewapening van bemanningen, variërend van vuurwapens en spuitbussen met pepperspray tot zogenaamde paralyzers, waarmee stroomstoten kunnen worden uitgedeeld, is wereldwijd in discussie.
Onder KLM-vliegers is inmiddels discussie ontstaan om in plaats van een vuurwapen, dat aan boord van vliegtuigen risico's met zich meebrengt, piloten te voorzien van verdovingspistolen, die voor de vliegveiligheid minder kwaad kunnen.
Het inderhaast bijeengeroepen wereldoverleg wordt donderdag en vrijdag op het Boeing-hoofdkantoor in Seattle gehouden. Namens de KLM, die de afgelopen weken al maatregelen aan Boeing heeft voorgesteld, wordt het veiligheidsberaad bijgewoond door Lex de Beijer, directeur vliegveiligheid, en het hoofd van de KLM-veiligheidsdienst Teun Plantenkamp.
Boeing presenteert ontwikkelde plannen voor verbetering van de vliegveiligheid. Een belangrijk punt van overleg zijn de haalbaarheid, de kosten en de planning van eventuele aanpassingen.
Over de aard van de veiligheidsmaatregelen, waarmee miljarden zullen zijn gemoeid, worden door Boeing geen gedetailleerde mededelingen gedaan. Centraal staan ook de aanbevelingen door het zogenaamde Mineta-comité, dat de Amerikaanse Transportraad adviezen geeft over veiligheidsverbeteringen, opgericht naar aanleiding van de gebeurtenissen op 11 september.
Bij het vaststellen van de wensen van KLM op het gebied van vliegveiligheid is inmiddels al veelvuldig gebruik gemaakt van suggesties die piloten en de rest van de bemanning de afgelopen weken via een speciaal e-mail-adres hebben ingestuurd. De KLM hoopt dat de meeting in Seattle tot gevolg heeft dat een Industrie Standaard op het gebied van vliegveiligheid wordt overeengekomen. In de luchtvaartwereld bestaat de vrees dat in het tumult na de aanslagen wereldwijd een lappendeken van allemaal verschillende veiligheidsmaatregelen ontstaat.