AMSTERDAM - Handelshuis Buhrmann heeft een deel van zijn activiteiten in kantoorartikelen noodgedwongen verkocht aan de Franse concurrent Guilbert. Het gaat om de Nederlandse activiteiten van Corporate Express, de Amerikaanse dochter van Buhrmann. Beide ondernemingen hebben dit gisteren bekendgemaakt.
De Europese Commissie dwong Buhrmann om Corporate Express nog dit jaar te verkopen. Alleen dan zou de Commissie de aankoop door Buhrmann van de kantoorartikelendivisie van Samas, die eind vorig jaar plaatsvond, direct goedkeuren. Brussel dreigde Buhrmann te onderwerpen aan een maandenlang onderzoek naar de machtspositie van Buhrmann op de Nederlandse markt. Een dergelijk onderzoek zou de aankoop van de Samas-divisie ernstig vertragen.
Het Amsterdamse handelshuis stond door de Brusselse eis onder zware tijdsdruk om de onderhandelingen met Guilbert tot een goed einde te brengen. "Hierdoor hadden we minder speelruimte dan anders", erkent woordvoerder Ewold de Bruijne. Het bedrijf had ook nog te kampen met een lagere waardering van Corporate Express, veroorzaakt door de economische teruggang. Hierdoor ontving Buhrmann uiteindelijk 22 miljoen voor Corporate Express, waarmee de verkoop resulteert in een boekverlies van 10 miljoen. Vorig jaar ging Buhrmann nog uit van een boekwinst.
"We konden vanwege de tijdsdruk niet wachten tot de markt weer zou aantrekken", zegt De Bruijne. "Het had dan ook beter gekund. Toch zijn we tevreden, want in zijn totaliteit gaat de onderneming er op vooruit."
De handelsnaam en het merk 'Corporate Express' worden overigens niet verkocht. Buhrmann laat vanaf 1 januari onder deze naam de voormalige kantoorartikelendivisie van Samas opereren. Ook de automatiseringsafdeling van Corporate Express valt niet onder de transactie, evenals het bedrijfsonderdeel DocVision, dat bedrijven op logistiek terrein ondersteunt.
De Nederlandse activiteiten van Corporate Express bestaan uit de verkoop van kantoorartikelen (85% van de omzet) en -meubilair (15% omzet). Het bedrijf heeft meer dan 300 medewerkers in dienst en behaalde vorig jaar een omzet van circa 80 miljoen.
Volgens Guilbert vullen beide bedrijven elkaar goed aan en heeft de overname bovendien logistieke voordelen. Beiden hebben hun logistieke organisaties in Zwolle gevestigd. De Fransen verwachten dat de overname in 2002 zal bijdragen aan het resultaat.
Met zijn nieuwe aanwinst vergroot Guilbert, dochter van het Franse handelsconcern Pinault-Printemps-Redoute (PPR), zijn Nederlandse marktaandeel van 3,5 tot bijna 10%. Het wordt daarmee de tweede speler op de Nederlandse kantoorartikelenmarkt.