De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 17 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Alle snelheidscontroles
in geheugen detector

door THEO KUIJPERS

   
 

AMSTERDAM - Geen flitspaal of snelheids-inductielus in het wegdek is nog veilig voor de 'Geodesy'. Nee, dat is geen vernielzuchtig wapen. Het is een zogenaamde high-tech GPS-ontvanger, die in zijn elektronische geheugen de digitale kaart van ons wegennet heeft staan. Daardoor wordt de automobilist die dit apparaat bezit al rijdende attent gemaakt op de vaste snelheidscontroles in ons land.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 18kb)

Volgens Marc Hamers van de firma Morpheous uit Oss, die het apparaat onlangs op de markt bracht, gaat het in het totaal om maar liefst ruim 2500 locaties.

"We hebben het hier dus niet over een radardetector, die mogelijk volgend jaar verboden gaat worden, maar om een ontvanger die waarschuwt voor bepaalde locaties en níet voor snelheidscontroles. De al langer bestaande radar-detectoren ontvangen signalen die de snelheidscontroles uitzenden. Maar de Geodesy raadpleegt zijn eigen database, vergelijkt de locaties razendsnel met zijn eigen GPS-positie en geeft dan een waarschuwing indien een vaste snelheidscontrole nadert," aldus Marc Hamers.

Het apparaat, dat het formaat heeft van een afstandsbediening voor de televisie, is heel simpel in de auto te bevestigen. Aangeraden wordt om het doosje op het dashboard te bevestigen zodat de antenne voor de ontvangst van de satellietsignalen niet wordt belemmerd. Geodesy berekent namelijk ook elke tiende seconde de snelheid van de auto en geeft dan een piep-signaal indien de bestuurder zich op een weggedeelte bevindt waar een snelheidslocatie staat en te hard rijdt. Houdt hij zich aan de opgegeven snelheid, dan flikkert alleen een serie rode lampjes.

De Geodesy is gebaseerd op GPS-technologie. Dit is de meest geavanceerde satelliet-positioneringstechnologie die op dit moment voor handen is. De satelliet-signalen bepalen onderweg de exacte locatie van de auto of motor. Een ingebouwde computer controleert 16.000 locaties per seconde en vergelijkt deze met de uitgebreide database van vaste snelheidscontroles die in het apparaat zijn opgeslagen.

"Op de snelweg beginnen de lampjes op te lichten vanaf 900 meter voor de snelheidscontrole. Nadert u het vaste controlepunt te snel, dan geeft de Geodesy ook nog een geluidssignaal. Zodra de flitspaal is gepasseerd, lichten vervolgens groene lampjes op en blijft er uiteindelijk een blauw lampje branden dat betekent dat het apparaat weer op scherp staat. In de stad komt het apparaat op 400 meter afstand in actie. Overigens kunnen deze afstanden door ons ook worden veranderd," zo legt Hamers uit.

Bij het apparaat, dat overigens niet op mobiele controles reageert, wordt tevens een telefoonstation geleverd waarmee kan worden ingebeld met de centrale Morpheuscomputer om de meest recente gegevens op te halen. Het updaten is het eerste jaar gratis en kost daarna 47 euro per jaar. De GPS-ontvanger zelf kost ƒ1487,50 (675 euro) en wordt volgend jaar ook leverbaar met een beeldschermpje zodat de bestuurder dan over complete navigatie-apparatuur beschikt.

De Verkeersveiligheidsorganistatie 3VO noemt radarverklikkers en ook de Geodesy slecht voor de verkeersveiligheid. Woordvoerder Bert Woudenberg: "Er wordt dan zo fraai gezegd dat dergelijke apparatuur de verkeersveiligheid vergroot en bijdraagt aan een comfortabel rijgedrag. Absolute onzin! Het stelt de automobilist alleen maar in de gelegenheid om als eigen snelheidsrechter op de weg op te treden zonder risico te lopen een boete voor te snel rijden te krijgen. Wij zijn daar absoluut geen voorstander van. Wil men de snelheid toch beheersen dan adviseren wij een cruise-controle aan te schaffen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 17 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.