BRUSSEL - De Europese Commissie gaat onderzoeken of de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de $15 miljard aan Amerikaanse staatssteun die ze hebben gekregen na de aanslagen van 11 september gebruiken om te stunten op de routes naar Europa. Dat is nl. het verwijt van de Europese concurrenten.
De Spaanse eurocommissaris Loyola de Palacio (Transport) heeft de Amerikaanse minister van Transport, Norman Mineta, een brief geschreven om opheldering te geven. "Als er bewijzen zijn voor zulk handelen met staatssteun is dat voor Europa volledig onacceptabel", aldus De Palacio. Haar brief volgt op een onderhoud eind vorige week met verscheidene topmannen van Europese luchtvaartmaatschappijen die haar erop wezen dat naar hun idee de Amerikaanse maatschappijen met een oneerlijke concurrentieslag zijn begonnen.
KLM-president Leo van Wijk blijft intussen bij zijn standpunt, dat een luchtvaartmaatschappij in de eerste plaats op eigen kracht de problemen moet oplossen, zonder steunmaatregelen. De Europese commissie zou een veel krachtiger stelling moeten nemen tegen allerlei vormen van staatssteun vindt hij.
Van Wijk meent dat de maatregelen die EU-commissaris De Palacio heeft aangekondigd, slechts een regeling betreft voor een aantal kleinere, concrete onderdelen van de huidige crisis. "Maar over het grotere vraagstuk rond overheden, die hun nationale luchtvaartmaatschappijen met veel geld in leven houden, wordt nagenoeg gezwegen. De commissie zou een veel krachtiger stelling moeten nemen."
"We mogen dat principe nu niet zomaar overboord gooien door toe te staan dat maatschappijen die ook al vóór 11 september in de problemen zaten, nu met overheidsgeld overeind worden gehouden onder het mom van de huidige crisis. We zien dit gebeuren bij Sabena en Swissair en ook voor sommige andere maatschappijen binnen de Europese Unie ligt alweer een steunpakket van vele miljoenen euro's klaar", waarschuwt Van Wijk.
De KLM-topman vindt dat alleen maatschappijen die op zich gezond zijn en er zelf alles aan hebben gedaan om deze externe crisis het hoofd te bieden, een beroep op hun overheid mogen doen als ze er op eigen kracht uiteindelijk toch niet uitkomen. "We moeten streven naar eerlijke concurrentie tussen ondernemingen, anders wordt het een strijd om de rijkste en meest bereidwillige overheid. En daarvan worden uiteindelijk de relatief sterke maatschappijen en hun medewerkers de dupe", aldus Van Wijk.
De KLM-leiding is positief over de voorstellen van de commissie, die een vergoeding mogelijk maken van de direct geleden schade tijdens het vliegverbod na de aanslagen. Begin deze week komen de transportministers van de Europese Unie bijeen om over de voorstellen van de Europese Commissie te besluiten.
De Duitse Lufthansa denkt intussen na over de mogelijkheid van het invoeren van een vierdaagse werkweek.