DEN HAAG - De mobiele telefoonaanbieders KPN, Dutchtone, Ben, Telfort en Libertel lijden momenteel een miljoenenschade als gevolg van een megafraude met zogenaamde 'betaalnummers' (0900-nummers). Een Aziatische bende maakt de telefoonbedrijven soms enkele honderdduizenden guldens per dag afhandig.
Hoewel de fraude al enkele maanden aan de gang is en gsm-aanbieders, verenigd in de 'Werkgroep Telecomfraude' van de Vereniging ICT Nederland, ongeveer een half jaar geleden aangifte hebben gedaan tegen de bende, heeft justitie nog steeds geen onderzoek opgestart. Dit tot grote woede van de telefoonbedrijven.
De werkwijze van de bende is even simpel als doeltreffend. De bende exploiteert telkens wisselende bedrijven die 0900-nummers aanbieden. In cafés en op straat worden mensen geronseld die tegen een vergoeding van gemiddeld 125 bij een dealer een mobiel abonnement afsluiten. De gsm-tjes moeten ze meteen inleveren bij de criminelen.
Met deze mobieltjes worden vervolgens massaal 'pay per call' gesprekken opgebouwd naar dure 0900-nummers. Bij een 'pay per call' moet iedere keer als verbinding wordt verkregen bv 2,50 worden afgerekend met de 0900-aanbieder. Nadat er contact is, wordt de verbinding evenwel direct verbroken. Een 'gesprek' duurt nooit langer dan drie seconden.
Omzet
Een centrale computer stuurt de mobiele telefoons aan en laat iedere telefoon ieder uur zo'n twintig keer per minuut een 0900-nummer bellen. Dat is 20 x 2,50 x 60 x 24. Totale omzet per mobieltje per dag: 72.000.
De exploitanten van de 0900-nummers ontvangen van de telecombedrijven 0,80 per gesprek (de rest gaat naar de KPN voor het gebruik van het netwerk). Netto inkomsten per mobieltje per dag: 57.600.
Op deze manier staan er dagelijks vele tientallen, soms honderden gsm-tjes te bellen naar de 0900-nummers van de telecombende. Weliswaar loopt dit hoogst explosieve belgedrag vrij snel in de gaten, maar voordat een mobiele aanbieder een nummer kan afsluiten, is het kwaad al geschied.
De rekeningen blijven onbetaald want de 'eigenaar' weet uiteraard van 'niets'. In veel gevallen is zelfs aangifte gaan van 'diefstal' van het mobieltje.
Inactief
Het is de telecombedrijven een doorn in het oog dat zij er alles aan doen om de schade te beperken en dat het Interregionaal Fraude Team (IFT) Telecomfraude, waar de aangifte is gedaan, nog niet in actie is gekomen.
De voorzitter van de Werkgroep Telecomfraude, Peter Meefout, security-manager bij Ben, heeft dat tegenover onze krant bevestigd. Volgens Meefout leiden de telecomondernemingen iedere dag dat er niet wordt opgetreden, weer meer schade.
Volgens de telecombedrijven zijn er aanwijzingen dat de 0900-miljoenen onder meer naar Turkije en mogelijk ook Pakistan worden gesluisd. Wat er daar met het geld gebeurt, is onduidelijk.
Inmiddels hebben ook de telecombedrijven zélf maatregelen genomen om schade te voorkomen en te beperken. Zo is bv Dutchtone overgegaan tot het afsluiten van bepaalde 0900-nummers, zodat deze niet meer met een mobieltje kunnen worden gebeld.
Blokkade
Ben zelf vraagt iedere dag bij de OPTA (die gaat onder meer over de uitgifte van nieuwe nummers) de nieuw uitgegeven 0900-nummers op. Is er maar enig vermoeden dat er weer nummers naar de bende zijn gegaan, dan blokkeert ook Ben deze nummers.
Justitie vraagt enig geduld. De aangifte is inderdaad een half jaar geleden binnengekomen en de fraudezaak is op landelijk niveau aangekaart met de vraag of ze voor opsporing en vervolging in aanmerking kan komen.
Beschikbare opsporingscapaciteit en mogelijk andere prioriteiten spelen daarbij een rol. De naderende invoering van de euro en de recente terreuraanslagen, eisen veel capaciteit op. |