De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 6 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Drankvrije jongeren
nog kleine minderheid

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

WOERDEN - Slechts 8 procent van de jongeren tussen de 15 en 25 jaar blijkt geen alcohol te gebruiken. Vorig jaar lag het percentage niet-drinkende jongeren nog op 18 procent. Vooral meisjes zijn bezig met een inhaalslag.

Verantwoordelijk voor de toename is de populariteit van likeuren en de zogeheten shooters. Dit blijkt uit onderzoek dat op verzoek van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) door het NIPO is uitgevoerd. Voor het onderzoek werden 650 jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar ondervraagd.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat 27 procent van de jongens tussen de 18 en 25 jaar meer dan twintig glazen per week drinkt. Van de meisjes uit deze leeftijdscategorie drinkt 11 procent meer dan verantwoord is voor hun gezondheid, dus meer dan dertien glazen per week. Jongens blijken meer te gaan drinken als ze ouder worden. Bij meisjes is dit net andersom. Het aantal overmatige drinkers onder 15- tot 17-jarigen is zelfs tweemaal zo groot als onder vrouwen van 22 tot 25 jaar.

Volgens het NIGZ speelt de populariteit van shooters en mixdrankjes, die overigens niet aan jongeren onder de 18 jaar mogen worden verkocht, een grote rol bij het groeiende drankgebruik onder jongeren. Vooral bij de 15- tot 17-jarigen zijn deze zoete dranken populairder dan frisdranken. Het instituut ziet de mixjes als 'leerdranken' waardoor jongeren makkelijker aan alcohol wennen. De zoete smaak ligt immers lekkerder op de tong dan bier en wijn.

Nu uit het onderzoek is gebleken dat ondanks een wettelijk verbod jongeren toch makkelijk aan deze dranken kunnen komen, pleit het NIGZ voor een gecombineerde aanpak. Niet alleen moet scherper worden toegezien op het verkoopverbod van drank aan jongeren onder de achttien, ook moet worden gekeken hoe de op de jeugd gerichte reclame in de horeca aan banden kan worden gelegd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 6 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.