De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 5 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Van den Goorbergh tekent droomcontract
   
 

MOTEGI - Hij heeft er (te) lang op moeten wachten, maar eindelijk krijgt motorcoureur Jurgen van den Goorbergh de beschikking over een felbegeerde 4-cilinder 500 cc-motorfiets. Vandaag wordt hij in Japan, waar het GP-circus is neergestreken voor de komende zondag te verrijden GP van Japan, voorgesteld als de nieuwe kopman van het Honda-fabrieksteam van de zeer succesvolle teammanager Erv Kanemoto. Van den Goorbergh, die al enkele weken geleden overeenstemming bereikte met zijn nieuwe werkgever maar contractueel 'de mond werd gesnoerd', kan vanaf vandaag eindelijk in het openbaar praten over zijn jarenlange droom, die nu dan toch werkelijkheid is geworden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 19kb)
Jurgen van den Goorbergh. (Foto: dagblad de telegraaf)
"Weken loop ik er al mee rond, maar ik kon en mocht tegen niemand iets zeggen", aldus een dolgelukkige Van den Goorbergh vanuit Japan. "Tijdens de GP in Donington (juli) ben ik voor het eerst door Kanemoto benaderd en een maand later in Brno schoof hij al een contract onder mijn neus. Ik kon mijn ogen niet geloven." Maar veel bedenktijd had de Nederlander, die vorig jaar ook al door Honda werd uitverkoren om op een 4-cilinder fabrieksmachine te racen maar toen het benodigde budget niet op tafel kreeg, niet nodig. "Het moeilijkste was nog de stap naar Kenny (Roberts, zijn huidige teammanager, red.) om te vertellen dat ik het Protonteam na een jaar alweer ga verlaten. Maar natuurlijk had hij er begrip voor, hij snapt ook wel dat ik deze kans nooit mag laten lopen."

De kans die Van den Goorbergh komend seizoen krijgt is er inderdaad een uit de categorie 'ongelooflijk'. Hij komt immers onder de vleugels van Erv Kanemoto, de Japanner die eerder triomfen vierde met onder anderen Freddy Spencer en Eddie Lawson en als een soort 'levende legende' door het GP-circus wandelt. "Wat Adrian Newey voor de Formule 1 betekent, is Kanemoto in de wegrace", aldus Van den Goorbergh, die een éénjarig contract met het team van de Japanse toptechneut heeft ondertekend.

Kanemoto heeft grootse plannen met zijn Honda-team, dat dit jaar niet in de GP's uitkwam, maar zich met de Japanse coureurs Aoki en Ito volledig stortte op het testen van Bridgestone-banden. De bandenleverancier vierde een paar jaar geleden al zijn rentree in de Formule 1 en keert komend seizoen ook terug in de GP-racerij. "Natuurlijk heb ik eerst alle testresultaten van de afgelopen maanden bestudeerd, want ik wilde wel weten in wat voor avontuur ik me ging storten", aldus Van den Goorbergh, die door die testresultaten van 'Team Kanemoto' alleen nog maar enthousiaster werd. "Ze rijden op de Bridgestone-banden tijden waar menig Michelin-coureur jaloers op zou zijn."

De Nederlander is vooralsnog de enige coureur die door Kanemoto is vastgelegd. "En zoals het er nu naar uitziet, blijf ik de enige coureur binnen het team, ze willen zich volledig op mij concentreren. Blijkbaar heeft mijn faam als testcoureur zijn vruchten afgeworpen, want Bridgstone staat erop dat ik de nummer één-coureur word; zelfs als er komend seizoen andere coureurs met hun banden gaan rijden. Die kans is overigens gering, want Kanemoto is overtuigd van de kwaliteit van de Bridgestones en heeft voor komend seizoen min of meer het alleenrecht op de nieuwe banden opgeëist."

Opvallend genoeg drong ook Honda aan op het contracteren van Van den Goorbergh, uitgerekend de coureur waarmee de motorenfabrikant een jaar geleden 'minder goede ervaringen' had. "Dat was echt een dieptepunt in mijn loopbaan; kon ik eindelijk op een 4-cilinder racen, kreeg ik de financiën niet rond", aldus Van den Goorbergh, die destijds in een persoonlijke brief zijn excuses aan de Honda-bazen aanbood. "Ik heb inderdaad zo netjes mogelijk afscheid genomen; wat kon ik anders doen? Ze zeiden wel dat ze hoopten in de toekomst alsnog zaken met mij te kunnen doen, maar ik had niet verwacht dat ze dat ook meenden. Normaal gesproken krijg je in deze harde en zakelijke wereld geen tweede kans."

Tot verbazing van Van den Goorbergh zelf deden de Japanners echter opnieuw een beroep op de Nederlander. "Iedereen ging er vanuit dat Kanemoto in 2002 met zijn testcoureurs van dit jaar aan de start van de GP's zou verschijnen, maar ik stond bovenaan het verlanglijstje van Honda. Op 3 november is in Brazilië de laatste GP van dit seizoen en op 15 november staat de eerste test op mijn nieuwe Honda gepland. Van een beetje vakantie is dit jaar dus geen sprake, maar dat heb ik er graag voor over."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 5 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.