De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 5 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Reisagenten woest op
luchtvaartbedrijven

   
 

SCHIPHOL - De reisagenten, verenigd in het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR), zijn woedend op de luchtvaartmaatschappijen, die weigeren mee te werken aan een faillissementsverzekering voor luchtreizigers.

Vliegtuigpassagiers zouden voor een bedrag van $0,45, circa één gulden, verzekerd kunnen worden tegen financiële gevolgen van luchtvaartmaatschappijen, die in problemen raken. Maar de KLM en andere luchtvaartmaatschappijen in Nederland hebben dat internationaal ontwikkelde plan uit concurrentieoverwegingen afgewezen.

Nu zijn alleen vakantiegangers, die een vliegreis met accommodatie bij een ANVR-reisbureau geboekt hebben, verzekerd tegen schade van faillissementen via de Stichting Garantiefonds Reisgelden.

De recente gebeurtenissen rond Sabena en Swissair hebben honderden luchtreizigers, die alleen een vlucht geboekt hadden, zwaar gedupeerd, omdat vliegbiljetten plotseling waardeloos bleken.

Een deel van de gedupeerde passagiers, die bij ANVR aangesloten reisbureaus hebben geboekt, kunnen daar de schade verhalen. Andere passagiers vallen tussen de wal en het schip. De reisagent kan daarentegen nergens terecht.

"We moeten ook als reisbureaus op korte termijn hier naar gaan kijken om te komen tot een regeling, want deze risico's worden ook voor de reisagent te groot", aldus Walter Schut, secretaris van de ANVR reisbureaus.

De 'faillissementsverzekering", die door de reissector internationaal samen met IATA werd ontwikkeld, had tot doel de consument te beschermen tegen het faillissement van reisagenten en luchtvaartmaatschappijen.

Voor de invoering van het 'één gulden plan' in Nederland was de goedkeuring nodig van de in Nederland werkende reisagenten en luchtvaartmaatschappijen. Maar zowel hier als in een aantal andere landen zijn de voorstellen door luchtvaartmaatschappijen afgewezen.

"Door het niet accepteren van dit zogenaamde Passenger Protection Plan (PPP) staat de klant weer aan de zijlijn en zijn we ook als agenten overgeleverd aan de vaak onduidelijke financiële situatie van de luchtvaartmaatschappijen, zoals de afgelopen weken is gebleken."

De Europese Commissie staat positief tegenover het PPP. De ANVR heeft aangekondigd de weigering in Europees verband te zullen aankaarten via de ECTAA, de Europese overkoepelende organisatie van reisondernemingen. "Overwogen wordt voorts rechtstreeks extra zekerheden te vragen van luchtvaartmaatschappijen. Uiteindelijk kunnen we nu zwakkere vliegbedrijven maar beter gaan mijden", aldus ANVR-official Walter Schut.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 5 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.