De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 5 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM: geen gedwongen ontslagen
   
 

SCHIPHOL - KLM en vakbonden zijn het niet eens over de maatregelen, die de onderneming gisteren heeft voorgesteld om de luchtvaartcrisis het hoofd te bieden. De KLM-directie wil een 15% productievermindering, een inkrimping met 2500 arbeidsplaatsen en ferme loonmaatregelen doorvoeren. De vakbonden hebben geïrriteerd op het gevraagde loonoffer gereageerd.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x361, 28kb)
KLM in beeld.
"Als de directie vindt dat de KLM-positie sterk is, kun je op hetzelfde moment niet zo'n loonoffer vragen. We willen daarvoor eerst wel eens wat meer cijfers zien", zei Unie-onderhandelaar Victor Kloos gisteren in een reactie. FNV bondgenoten en de vakbond van het cabinepersoneel VNC delen dat standpunt.

De bonden verwezen daarmee naar optimistische uitspraken van KLM-topman Leo van Wijk, die de kaspositie van EUR1,4 miljard eerder op de dag als houvast noemde. "Onze kaspositie is zodanig dat we met de genomen maatregelen overeind kunnen blijven mits onze aannames voor de komende periode juist zijn", zei hij.

Het loonoffer omvat het inleveren van de in de cao overeengekomen salarisverhoging van 2% per 1 december. Ook wordt 2% van de 8% eindejaarsuitkering geschrapt; 2% daarvan wordt uitbetaald in december en 4% wordt uitgesteld tot 1 april.

"Het levert een behoorlijke bijdrage van ons allemaal aan de stroom cash geld. En cash is op dit moment hard nodig", verdedigde Van Wijk het voorstel. Zelf stelde hij een daad door het komende halfjaar 15% inkomen in te leveren, net als de overige drie directieleden. De ruim 120 topmanagers van de KLM worden voor dezelfde periode 7% op hun salaris gekort.

De bonden bleven evenwel terughoudend, al vallen bij KLM geen gedwongen ontslagen. "Het is nu nog te vroeg voor dit soort rigoureuze ingrepen", aldus Kloos van De Unie. Vandaag praten bonden en KLM verder.

Naast het loonoffer wil KLM de capaciteit met 15% verminderen, voornamelijk door het terugbrengen van frequenties op de vitale transatlantische routes naar bestemmingen in de Verenigde Staten de slagader van de alliantie van KLM en Northwest Airlines.

Het verlies van 2500 van de totaal 28.000 banen wordt opgevangen door arbeidstijdverkorting (1200) en het stopzetten van inhuurkrachten of natuurlijk verloop (1300). De arbeidstijdverkorting wordt van kracht voor 12.000 KLM-medewerkers, voornamelijk productiepersoneel, voorlopig voor zes weken.

Werktijdverkorting betekent dat 70% van het dagloon als WW wordt uitgekeerd (maximaal ƒ344,92). De KLM zal deze WW-uitkering volledig aanvullen. Er is geen sollicitatieplicht en KLM'ers hoeven zich niet bij het arbeidsbureau in te schrijven.

Het aantal gezamenlijke aantal KLM & Northwest Airlines-vluchten op de vitale routes tussen Schiphol en bestemmingen in de VS wordt binnen een maand van 188 naar 163 verminderd.

De KLM schrapt ook in het vluchtprogramma naar het Midden-Oosten. In Europa gaat de productie met 6% terug door vermindering van vluchten naar onder meer Parijs, Milaan, Madrid, München, Göteborg en Helsinki. De KLM-diensten naar Atlanta (VS) en Malmö wordt volledig gestaakt. Verder wordt een aantal vluchten naar de Azië/Pacific-regio geschrapt.

De genoemde productievermindering komt overeen met ongeveer 4 jumbo's, Boeings 747 type 300 en 3 Europese vlooteenheden, Boeings 737.

Ook de passagiers aan boord van KLM vliegtuigen gaan wat van de maatregelen merken. Als onderdeel van de noodzakelijke kostenbesparingsmaatregelen zal de KLM de ook de service op korte Europese vluchten aanpassen. De aanpassing betreft met name een versobering van de service in de Economy Class.

De KLM heeft na de terreuraanslagen in de Verenigde Staten op 11 september een strop geleden van naar schatting EUR50 miljoen. Het derde kwartaal zal de KLM naar verwachting totaal circa EUR400 miljoen uit kas uit zien vloeien.

Inmiddels heeft ook Martinair een beperkt aantal maatregelen ingevoerd wegens de aanslagen in de VS. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij, voor de helft in handen van KLM en de andere helft van Nedlloyd, gisteren bekendgemaakt.

Er komt een investeringsstop en er worden incidenteel vluchten geschrapt. "Maatregelen als werktijdverkorting en het structureel schrappen van vluchten worden achter de hand gehouden", aldus Martinair. De winterboekingen bij Martinair liggen zo'n 15 tot 20 procent onder die van vorig jaar.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 5 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.