De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 5 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Kaping Indiase Boeing blijkt vals alarm

Van onze correspondent

   
 

SINGAPORE - De kaping van een Boeing 737 met 52 passagiers tussen Bombay en New Delhi, waarvoor de halve Indiase regering gisternacht uit bed werd gehaald om een crisiscentrum te bemannen terwijl commando's het toestel bestormden, bleek bij nader inzien vals alarm te zijn. Maar wat zich precies heeft afgespeeld is nog steeds een oosters mysterie. Duidelijk is slechts, dat in de gespannen, prikkelbare atmosfeer die de wereldluchtvaart sinds de dramatische gebeurtenissen van 11 september jl. tekent, de geringste aanleiding tot paniek kan leiden.

Luchtvaartminister Shahnawaz Hussain gaf de schuld gisteren aan een misverstand tussen de vliegers en de verkeersleiding in de West-Indiase stad Ahmedabad. "Het was geen geplande oefening", zei hij gisteren. "We gingen er vanuit dat het toestel was gekaapt. Ook de premier was wakker gemaakt en werd op de hoogte gehouden. Maar het was een vals alarm." Volgens de bewindsman had de verkeersleiding uit een anoniem telefoontje begrepen dat het vliegtuig zou worden gekaapt. Die boodschap had men aan de bemanning doorgegeven.

Maar een woordvoerder 'Alliance Air', eigenaar van de Boeing, zei: "Het was een oefening om de testen hoe de verschillende gronddiensten, zoals de brandweer en de veiligheidsdienst, zouden reageren. De oefening werd op het hoogste niveau geleid."

De oefening eindigde pas toen commando's het inmiddels in New Delhi gelande toestel bestormden en veiligheidshalve de banden lieten leeglopen om vertrek onmogelijk te maken. Terwijl politie, ambulances en verontruste familieleden zich naar de luchthaven haastten traden de commando's vastberaden op. "Het zag er niet uit als een oefening", vertelde een passagier na afloop. "De manier waarop ze een van de passagiers in elkaar sloegen was zeker niet als oefening bedoeld."

Darshan Sing, een andere passagier, zei: "Nadat we geland waren kregen we een drankje dus we dachten dat er geen sprake was van een kaping. Maar twee uur later realiseerden we ons dat er wel degelijk een kaping gaande was. We zagen de commando's komen aanrennen en die riepen ons toe: maak je geen zorgen, jullie zijn veilig!"

De vliegers verkeerden ook op dat moment nog in de veronderstelling dat er kapers in het toestel waren. Om die reden hadden ze zich verschanst in de cockpit. Op het hoogtepunt van de verwarring wist 'StarNews Television' zelfs te melden dat er 2 kapers aan boord waren die gebrekkig Engels spraken. Over de vraag of deze oefening het predikaat 'geslaagd' krijgt wordt nog getwist.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 5 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.