SOUTHAMPTON - Het blijft stuivertje wisselen in de voorste gelederen van de Volvo Ocean Race. Nadat de Assa Abloy van de Nederlandse schipper Roy Heiner dagenlang in tweede positie lag achter het jacht Tyco en zelfs een tijdje aan de leiding ging, moest het onder Zweedse vlag zeilende jacht gisteren een aantal mijlen én een aantal plaatsen in leveren.

|
|
De leiding in deze spectaculaire zeilrace rond de wereld werd gisteren overgenomen door het Duitse jacht Illbruck met de Amerikaanse schipper John Kostecki én met de Nederlandse trimmer Dirk de Ridder aan boord. Dit jacht had ook vrijwel meteen na de start enige tijd de leiding, maar zakte in de Golf van Biskaje weer wat terug. Nu zijn de deelnemers inmiddels in de buurt van de Kaap Verdische Eilanden gekomen, onderweg naar de dolldrumms. Het eerste traject in de Ocean Race, van Southampton naar Kaapstad, is ruim 7350 zeemijl lang, althans gemeten aan de hand van de 'ideale' route. Hiervan is na elf dagen zo'n 2000 mijl afgelegd. Eigenlijk hadden de deelnemers ten zuiden van de Canarische Eilanden stevige passaatwinden op moeten pakken, maar deze bleven grotendeels uit, zeer ongebruikelijk voor de tijd van het jaar. Het is dan ook zoeken naar de wind en het ene moment hebben de jachten die een iets westelijke koers hebben gekozen wat meer wind, het andere moment geldt dit voor de boten die meer oostelijk zeilen.
Inmiddels begint men zich aan boord van enkele boten wel wat bezorgd te maken over de proviand. De meeste teams hebben voor 30 dagen voedsel mee. Schipper Grant Dalton van het jacht Amer Sports Too liet weten dat hij er al rekening mee gaat houden dat ze minstens 34 dagen onderweg zijn. De navigators aan boord maken inmiddels overuren om de weer- en windvoorspellingen via internet goed te interpreteren, wat geen eenvoudige zaak is. Co-schipper Mark Rudiger van de Assa Abloy, vatte het gisteren in een e-mail vanaf de boot min of meer als volgt samen: "Je hebt meer kans om de jackpot in Las Vegas te winnen, dan op dit moment in ons gebied het weer goed te voorspellen." Rudiger is vooral huiverig voor de situatie in de roemruchte 'dolldrumms'. De kans is groot om in dit gebied in een windstilte terecht te komen. Rudiger: "Wie er straks goed doorheen komt lijkt misschien een knappe kop, maar is waarschijnlijk veel meer een geluksvogel, want er valt eigenlijk geen peil op trekken." Inmiddels heeft het Zweedse team Seb, dat na averij aan het grootzeil een fikse achterstand had opgelopen, een flinke inhaalslag gemaakt. Na een 'pitsstop' op het eiland Madeira, waar een nieuw onderdeel aan boord werd genomen, zeilde het jacht met de Nederlandse navigator Marcel van Triest een extreem oostelijk koers, veel dichter onder de kust van Afrika, waar ze echter aanvankelijk veel meer wind hadden.
Het gaat er nu dus om wie de komende dagen het meest gelukkig is in de dolldrumms, waar de windstiltes kunnen plotseling afgewisseld kunnen worden met heftige windstoten en hevige onweers- en regenbuien. Daarna wordt koers gezet richting Zuid-Amerikaanse kust om daar de gunstige winden weer op te kunnen pakken, die de jachten snel richting Kaapstad kunnen brengen. Weliswaar niet de kortste route, maar wel de snelste!
Posities gisteren: 1. Illbruck 5319 mijl tot Kaapstad, 2. Amer Sports One op 15 mijl achterstand, 3. News Corp op 18 mijl, 4. Tyco op 18 mijl, 5. Assa Abloy op 20 mijl, 6. Djuice op 88 mijl, 7. Amer Sports Too op 110, 8. SEB op 146.