ROTTERDAM - De productiecapaciteit van zwavelarme diesel bij Shell in Rotterdam is getroffen door de brand die anderhalve week geleden op het terrein van Shell woedde.
Daardoor zijn twee ontzwavelingsinstallaties buiten gebruik. Ze worden nu gerepareerd. "Dat kan enkele weken duren", aldus een woordvoerder.
De dieselprijzen aan de pomp kunnen hierdoor op korte termijn stijgen. Een woordvoerder van Shell sloot gisteren niet uit dat de brand "een effect kan hebben op de prijs aan de pomp". Volgens cijfers van het CBS rijdt 13% van de personenauto's in Nederland op diesel.
Uit concurrentieoverwegingen wil Shell niet zeggen hoeveel diesel er normaal in de installaties ontzwaveld wordt en op de markt komt. "Maar het mag duidelijk zijn dat we niet op onze volledige capaciteit zitten." Op de locatie in Pernis wordt de diesel ontzwaveld.
"Maar wij zijn niet de enige aanbieder", zei de woordvoerder. Bij de nabijgelegen raffinaderij van Nerefco draait de ontzwavelingsinstallatie wel op volle toeren. Op het terrein van Shell in Pernis zijn meer fabrieken voor de ontzwaveling van diesel.
Met 'kunst- en vliegwerk' heeft Shell het voor elkaar gekregen tussen oktober 2000 en januari 2001 de raffinaderij in Pernis op tijd om te bouwen voor het ontzwavelen van diesel. De overheid heeft door de accijnsverlaging op zwavelarme diesel de producenten eigenlijk gedwongen zwavelarm te produceren. "We zaten met de handen in het haar. Want we wilden onze klanten het accijnsvoordeel niet onthouden", aldus Shell. In principe tankt iedereen nu zwavelarme diesel. Alle merkpompen leveren het. Zowel het vrachtvervoer als personenauto's rijden er nu op.
Volgens de woordvoerder van Shell is het bij de oliemaatschappij beleid om "ontwikkelingen in productieprijzen" onmiddellijk door te berekenen aan de pomp. "Althans wanneer het gaat om een trend of een hele forse stijging of daling van de prijs."