De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 4 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Sabena en Swissair
krijgen één maand geld

Van onze correspondent

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 19kb)
Sabena heeft een overbruggingskrediet van f275 miljoen gekregen. (Foto: AP)
BRUSSEL - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft gisteren uitstel van betaling aangevraagd en krijgt nog genoeg geld voor een maand (ƒ275 miljoen) van de Belgische overheid om een direct faillissement te voorkomen.

In de komende weken wordt gepraat met particuliere investeerders om te kijken in hoeverre Sabena in zeer afgeslankte vorm overeind kan blijven, zo heeft de Belgische premier Verhofstadt gisteren laten weten. Zo niet, dan valt het doek.

De Belgische staat heeft 50,5% in Sabena, Swissair de rest. De Europese Commissie onderzoekt nog of de Belgische staatssteun door de beugel kan. Surseance van betaling was onvermijdelijk geworden nadat Swissair eerder deze week de stekker uit Sabena trok door zelf uitstel van betaling te vragen. Door de surseance kan Sabena zich voorlopig de schuldeisers van het lijf houden en verder vliegen.

De situatie bij Sabena werd acuut toen Swissair begin deze week zelf surseance vroeg en niet meer zoals afgesproken een bedrag van ƒ300 miljoen in Sabena pompte. De Belgen willen wel een rechtszaak tegen Swissair vanwege het niet nakomen van investeringsafspraken, maar lijken kansloos. Inmiddels is de ontvlechting begonnen tussen Sabena en Swissair. Sabena heeft alle banden verbroken met Swissair en Swissair-dochter Crossair maar het is niet zo makkelijk om het verkoopnetwerk, dat gebundeld was, te scheiden.

Ook Swissair krijgt steun van de eigen overheid. De Zwitsers ontvangen een overbruggingskrediet van ƒ660 miljoen. Net als bij Sabena kan Swissair daarmee één maand vooruit. Verwacht wordt dat daarna de voormalige dochtermaatschappij Crossair de meeste vluchten van Swissair overneemt.

Bij Sabena werken 12.000 mensen, de dochters DAT en Sobelair incluis. Dat zullen er nu vermoedelijk een derde minder worden. Sabena moet afslanken tot een kleine Europese maatschappij die op secundaire steden in Europa vliegt in aansluiting op het netwerk van de grote maatschappijen. Dat is precies hetzelfde wat Swissair ook wil gaan doen om te overleven. Maar de piloten van Sabena, die de afgelopen dagen al voor miljoenenverliezen hebben gezorgd door stakingen, voelen niets voor die 'Zwitserse' oplossing. Gistermorgen vroeg stemde het Sabena-personeel in krappe meerderheid in met het reddingsplan van topman Müller, dat al voorzag in 2000 ontslagen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 4 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.