De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 4 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Woede bij VVD om
woon-werkkilometers

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Coalitiepartij VVD is woedend over de plannen van staatssecretaris Bos (Financiën) om vanaf volgend jaar woon-werkkilometers te laten meetellen bij het bepalen van de bijtelling van de auto van de zaak.

Volgens VVD-Kamerlid Hofstra kan de maatregel voor individuele werknemers die meer dan 30 kilometer van hun werk wonen en hun auto nauwelijks privé gebruiken een nadeel van duizenden guldens opleveren.

"Wij zullen niet akkoord gaan met dit voorstel", zo dreigde de liberaal, die in ieder geval kan rekenen op steun van het CDA.

Betrouwbaarheid

Volgens de liberaal verdient de huidige regeling ook geen schoonheidsprijs, maar is het onaanvaardbaar dat met de nu voorgestelde wijzigingen enorme verschillen kunnen ontstaan. "Zo kun je niet met de mensen in het land omgaan. De betrouwbaarheid van de overheid is dan in het geding."

Bos verdedigde de plannen om vanaf 1 januari de woon-werkkilometers boven 30 kilometer enkele reisafstand als privé-kilometers aan te melden, omdat daarmee een ongelijkheid wordt weggenomen ten opzichte van werknemers die met hun eigen auto naar het werk gaan en maximaal 30 kilometer belastingvrij vergoed mogen krijgen.

"De gelijke behandeling is echt de enige reden van deze wijziging", aldus Bos, die benadrukte dat de aanpassingen de overheid geen geld opleveren. "Er zijn dus ook mensen die er voordeel van hebben."

Op dit moment tellen de woon-werkkilometers nog helemaal niet mee voor de bijtelling van de auto van de zaak. Bij minder dan 500 privé-kilometers is de bijtelling 0%, en tussen 500 en 4000 kilometers 15%. Tot 7000 kilometer is de bijtelling 20% en daarboven 25%.

Bos stelt voor om deze staffel iets te verlengen, zodat de negatieve invloed van het meetellen van woon-werkkilometers wordt beperkt. Bezitters van een auto van de zaak die dichter dan 30 kilometer bij hun werk wonen kunnen hierdoor bovendien makkelijker in een lagere bijtellingcategorie uitkomen.

In de nieuwe staffel is de bijtelling tussen 500 en 4000 kilometer 10%, tussen 4000 en 8000 15% en tussen 8000 en 10000 kilometer 20%. Daarboven blijft het percentage 25%.

Tijdens het debat bleek verder dat VVD en de coalitiegenoten PvdA en D66 ook van mening verschillen over de totale lastenverlichting van circa ƒ400 miljoen die het kabinet volgend jaar voor automobilisten in petto heeft. Hofstra vindt dit onvoldoende en wil dat het kabinet nog eens ƒ100 à ƒ200 miljoen extra voor verlaging van de motorrijtuigenbelasting uittrekt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 4 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.