UTRECHT - De interesse voor het kopen van een nieuwe of gebruikte auto via internet in ons land blijkt dit jaar flink te zijn gestegen. Bedroeg in 2000 het percentage kopers nog maar 0,7 procent, dit jaar is dat gegroeid naar 4 procent.

|
De interesse voor het kopen van een nieuwe of gebruikte auto via internet in ons land blijkt dit jaar flink te zijn gestegen.
|
Volgens een onderzoek in opdracht van Cap Gemini Ernst & Young, waarvan de resultaten vandaag bekend worden gemaakt, is internet in hoog tempo de belangrijkste bron van informatie aan het worden voor zaken als prijzen, eigenschappen en accessoires van auto's.
Iets meer dan de helft van de consumenten met internettoegang blijkt het web als belangrijkste informatiebron te beschouwen, terwijl bijna vier op de tien meer ziet in een traditioneel bezoekje aan de dealer. Overigens blijkt tweederde van de dealers internet als een bedreiging te zien. De autofabrikanten daarentegen zijn uiterst positief te spreken over de mogelijkheid hun producten via internet onder de aandacht te brengen.
Het percentage consumenten dat aangaf dat het internet een belangrijke bron van informatie is voorafgaand aan het daadwerkelijk kopen, steeg van 27 procent in 2000 naar 38 procent dit jaar. "Daarmee scoort het internet inmiddels hoger dan de traditionele print zoals advertenties (29%) en commercials op televisie (19%)," aldus een woordvoerder van Cap Gemini Ernst & Young.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat het gebruik van internet onder autokopers allerminst voorbehouden is aan jonge mensen. Van de autokopers in de leeftijd van 18 tot 35 jaar gebruikte 27% het internet voor het verzamelen van informatie en 2,9% om een auto te kopen. Voor de autokopers ouder dan 35 jaar bedragen de percentages respectievelijk 17 en 2,1.
Van de ondervraagde consumenten wil bijna de helft (45%) naast product- en prijsinformatie zelf verschillende voertuigspecificaties en opties on-line uitproberen om gelijk te kunnen zien welke gevolgen dat voor de prijs en levertijd heeft. Ook bestaat er veel interesse om live via internet de bestelde auto te kunnen volgen in het bouwproces tot de aflevering.