De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 4 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Groei autoverkopen
via het internet

door Theo Kuijpers

   
 

UTRECHT - De interesse voor het kopen van een nieuwe of gebruikte auto via internet in ons land blijkt dit jaar flink te zijn gestegen. Bedroeg in 2000 het percentage kopers nog maar 0,7 procent, dit jaar is dat gegroeid naar 4 procent.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 29kb)
De interesse voor het kopen van een nieuwe of gebruikte auto via internet in ons land blijkt dit jaar flink te zijn gestegen.
Volgens een onderzoek in opdracht van Cap Gemini Ernst & Young, waarvan de resultaten vandaag bekend worden gemaakt, is internet in hoog tempo de belangrijkste bron van informatie aan het worden voor zaken als prijzen, eigenschappen en accessoires van auto's.

Iets meer dan de helft van de consumenten met internettoegang blijkt het web als belangrijkste informatiebron te beschouwen, terwijl bijna vier op de tien meer ziet in een traditioneel bezoekje aan de dealer. Overigens blijkt tweederde van de dealers internet als een bedreiging te zien. De autofabrikanten daarentegen zijn uiterst positief te spreken over de mogelijkheid hun producten via internet onder de aandacht te brengen.

Advertenties

Het percentage consumenten dat aangaf dat het internet een belangrijke bron van informatie is voorafgaand aan het daadwerkelijk kopen, steeg van 27 procent in 2000 naar 38 procent dit jaar. "Daarmee scoort het internet inmiddels hoger dan de traditionele print zoals advertenties (29%) en commercials op televisie (19%)," aldus een woordvoerder van Cap Gemini Ernst & Young.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat het gebruik van internet onder autokopers allerminst voorbehouden is aan jonge mensen. Van de autokopers in de leeftijd van 18 tot 35 jaar gebruikte 27% het internet voor het verzamelen van informatie en 2,9% om een auto te kopen. Voor de autokopers ouder dan 35 jaar bedragen de percentages respectievelijk 17 en 2,1.

Van de ondervraagde consumenten wil bijna de helft (45%) naast product- en prijsinformatie zelf verschillende voertuigspecificaties en opties on-line uitproberen om gelijk te kunnen zien welke gevolgen dat voor de prijs en levertijd heeft. Ook bestaat er veel interesse om live via internet de bestelde auto te kunnen volgen in het bouwproces tot de aflevering.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 4 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.