AMSTERDAM - De reclamecampagne die de introductie van de zogeheten set top boxen van kabelaar UPC moet ondersteunen, gaat voorlopig niet van start. De grootscheepse campagne zou eigenlijk eind vorige maand beginnen, maar is uitgesteld. Een woordvoerder van UPC zei gisteren niet te kunnen vertellen waarom de campagne nog niet begonnen is.
De campagne voor de digitale kastjes - waarmee onder andere internet en e-mail via de televisie ontvangen kan worden - zou het startschot moeten zijn om nog voor het einde van dit jaar 250.000 van deze boxen aan de man te brengen in Nederland en Duitsland. Volgens de woordvoerder is de campagne echter al gestart. "Alleen nog niet in Nederland."
Hij houdt de doelstelling van het bedrijf om aan het eind van het jaar 250.000 set top boxen te hebben geleverd, overeind. "Dat aantal houden we vast." Hij herhaalde echter woorden van UPC-topman Charlie Bracken dat kwaliteit van het product boven het aantal gaat. "We moeten onze klanten in eerste instantie goede producten geven", zei hij. Aan het eind van het eerste halfjaar, had UPC 42.000 'toverdoos-abonnees'.
Groei voor UPC zal moeten komen uit de introductie van de toverdoos. De kern van de strategie van de kabelaar drijft op deze kurk. Door de introductie van de kastjes zal in het huidige vierde kwartaal het verlies van UPC toenemen. Normaal gesproken is het vierde kwartaal echter het beste deel van het jaar voor UPC.
De introductie van de set top box gaat niet van een leien dakje. De introductie stond al op de agenda voor vorig jaar. Toen kon Microsoft de gevraagde software nog niet leveren. De vraag naar het kastje laat tot nu toe te wensen over. Dan speelt ook nog het kabaal van de ventilator. De dozen maken meer lawaai dan gewenst. UPC heeft inmiddels aangekondigd die problemen op te lossen.
Kredietbeoordelaar Moody's heeft gisteren de rating voor de lange termijn-schulden van UPC opnieuw neerwaarts aangepast. In april werden de ratings van UPC voor het laatst verlaagd. Sindsdien is de situatie bij UPC verder verslechterd, aldus Moody's.