De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 3 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  voeding steeds belangrijker voor chemieconcern
DSM wil overnames
voor divisie
Food Specialties

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

HEERLEN - Chemie- en farmacieconcern DSM is naarstig op zoek naar een grote overnamekandidaat voor het bedrijfsonderdeel Food Specialties. Volgens Jos van Haastrecht, hoofd strategie en marketingservices bij DSM, moet het over te nemen bedrijf enkele honderden miljoenen euro's omzet draaien, zodat de omzet van dit bedrijfsonderdeel in één keer met meer dan 50% toeneemt.

Welke kandidaten DSM op het oog heeft, wil Van Haastrecht echter niet kwijt.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 27kb)
DSM-onderdeel Food Specialties is wereldwijd de grootste leverancier van kaasingrediënten. (Foto: MARTIN MOOIJ)
Afgelopen jaar groeide de omzet van Food Specialties, dat voedingsingrediënten produceert met een hoge toegevoegde waarde, met 15% tot 275 miljoen. Daarmee is deze bedrijfstak nu nog het kleinste onderdeel van de DSM-divisie Life Science Products, dat vorig jaar in totaal een omzet boekte van 2,3 miljard.

Vóór 2005 moet daar verandering in zijn gekomen. DSM staat nu in de top-tien van wereldspelers op het gebied van hoogwaardige voedingsingrediënten, maar wil over vier jaar tot de top-drie behoren.

Groei moet ook autonoom gerealiseerd worden, onder meer door de introductie van nieuwe producten zoals een vleesvervanger en een toevoeging voor babymelk.

De toevoeging voor babymelk bestaat uit twee meervoudig onverzadigde vetzuren die zich wel in de moedermelk bevinden, maar tot dusver ontbraken in kunstmatige babyvoeding.

De twee zuren spelen volgens DSM een onmisbare rol in de ontwikkeling van de hersenen en het centrale zenuwstelsel van een baby.

Deze toevoeging van DSM heeft volgens het bedrijf een enorm marktpotentieel. DSM schat deze op 30 miljoen, met een groei van de markt van meer dan 40% het komende jaar. De markt voor vleesvervangers groeit eveneens explosief. In de Verenigde Staten en Europa wordt deze markt geschat op meer dan 1,5 miljard, met een jaarlijkse groei van 30%. De DSM-vleesvervanger is gebaseerd op een schimmel en zou wat structuur betreft vlees beter benaderen dan de huidige vegetarische varianten.

De bedrijfstak Food Specialties van DSM is wereldwijd bovendien de grootste leverancier van kaasingrediënten. DSM produceert onder meer enzymen die het rijpingsproces van kaas versnellen.

De sterkere focus van DSM op deze activiteiten past in de vorig jaar uitgesproken strategiewijziging. DSM wil in 2005 alle petrochemische activiteiten hebben afgestoten en verdergaan als producent van farmaceutische en biotechnologische ingrediënten. DSM is nu al de grootste producent ter wereld van farmaceutische onderdelen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 3 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.