De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 2 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Duizenden dupe failliete financier geld-terug-acties

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Duizenden consumenten die deelnemen aan geld-terug-acties kunnen fluiten naar hun geld na het faillissement van de Amerikaanse financier Mineral Acceptance Corporation.

Diverse Nederlandse bedrijven boden via de Amerikaanse financier een geld-terug-actie aan. Consumenten die bijvoorbeeld sieraden, een fiets, keuken of auto kochten, zouden het aankoopbedrag na 10 jaar deels of geheel terugkrijgen.

Telefoontjes

Bij het bedrijf Keukengilde deden tweeduizend mensen aan de actie mee, maar nu het moment van de eerste uitbetalingen is aangebroken, blijkt dat het geld verdwenen is.

Bij de Consumentenbond stromen de telefoontjes binnen van mensen die willen weten hoe zij toch hun geld terug kunnen krijgen. "Wij adviseren al langer om niet in zee te gaan met dit soort acties. Het is altijd maar de vraag of je het geld ook daadwerkelijk terugkrijgt.", aldus een woordvoerder.

De consumentenbond heeft inmiddels contact met Keukengilde om tot een oplossing te komen. Hoewel de consumenten een overeenkomst hebben met het Amerikaanse financieringsmaatschappij, vindt de bond dat ook de Nederlandse bedrijven een 'maatschappelijke plicht' hebben.

"Voor de consument is het erg verwarrend. Zij kopen een keuken bij Keukengilde, maar die is niet aansprakelijk voor het mislukken van de geld-terug-actie." Verschillende consumenten hebben een advocaat in de arm genomen om uit te zoeken of een claim bij Keukengilde mogelijk is.

Autobedrijf

M. Iglesias is directeur van een gelijknamig autobedrijf en biedt ook een geld-terug-actie aan die wordt gefinancierd door het Amerikaanse bedrijf.

"Ik voel me dubbel gedupeerd. Ik moest erg veel geld betalen om deze actie te kunnen aanbieden. Daarbij wordt mijn goede naam geschaad, want mijn klanten zullen hier over klagen." Iglesias heeft de 80 deelnemers van zijn geld-terug-actie nog niet ingelicht. "Ik kijk eerst de kat uit de boom, misschien komt het toch nog goed."

Hoeveel bedrijven precies zijn gedupeerd, is nog niet bekend. Veertien van hen hebben zich verenigd in de Samenwerkende Ondernemers van Cash Back Acties (SOCA).

Via een internetsite en een landelijk telefoonnummer kunnen deelnemers aan de geld-terug-acties zich aanmelden. SOCA was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Ook het totale aantal gedupeerde consumenten is niet bekend.

Stichting Fietsen Actie verkocht 22.000 fietsen met de geld-terug-actie. De firma Kroonjuwelen, met meer dan dertig aangesloten juweliers, verkocht met de actie 16.000 sieraden. "De enige troost voor u is dat u een mooi sieraad voor een normale prijs in uw bezit heeft", schrijft juwelier Simons uit Groenloo in een brief aan zijn gedupeerde klanten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 2 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.