De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 29 september 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Dode-hoekspiegel verplicht

door Dominique Weesie

   
 

DEN HAAG - Alle nieuwe vrachtwagens in ons land moeten met ingang van komende maandag standaard zijn voorzien van een extra dode-hoekspiegel. Vanaf 2003 is het voor alle trucks verplicht om een zo'n levensreddende spiegel op de auto te monteren.

Minister Netelenbos (Verkeer) zal dit vandaag in Nijkerk bekend maken tijdens het door transportverzekeraar TVM georganiseerde Ridders op de Weg gala.

Ongelukken

De dode hoek bij vrachtwagens is een groot probleem, omdat chauffeurs tijdens het afslaan andere weggebruikers over het hoofd zien. Vorig jaar waren 5269 rechtsafslaande vrachtwagens bij een ongeval betrokken.

In totaal overleden 33 mensen onder de wielen van de truck. Nog eens 147 fietsers en voetgangers raakten ernstig gewond. Met name kinderen blijken vaak het slachtoffer te zijn.

Volgens Netelenbos is het daarom de hoogste tijd voor een keiharde aanpak die de verkeersveiligheid drastisch moet verbeteren. In Nederland bestond tot op heden geen verplichting om met een extra spiegel de dode hoek aan de rechterzijde van de truck te verkleinen.

Op dit moment is nog geen kwart van de 140.000 vrachtwagens in ons land met een dode-hoekspiegel uitgerust. Ondanks de subsidie die het ministerie geeft, van 50 pct. op de aanschafwaarde (300 gulden), stellen veel transportbedrijven dat er geen ruimte is voor zulke extra kosten.

Onverantwoord

De Vereniging Verkeersslachtoffers noemt de houding van de branche 'onverantwoordelijk'. Ook zonder subsidie is het bedrag voor zo'n spiegel volgens de Vereniging te verwaarlozen bij de aanschafprijs van de vrachtauto (zo'n 150.000 gulden).

De bewindsvrouw heeft nu bij de branchevereniging Rai bedongen dat met ingang van aanstaande maandag truckfabrikanten standaard een dode-hoekspiegel monteren op alle nieuwe vrachtwagens.

Tevens hebben alle vlootbeheerders tot 1 januari 2003 de tijd zo'n spiegel op de bestaande trucks te monteren en zodoende alsnog in aanmerking te komen voor de subsidieregeling van Verkeer en Waterstaat.

Hiervoor is de subsidiepot extra opgeschroefd. Na die datum, wanneer in Europees verband de dode-hoekspiegel wordt verplicht, vervalt deze bonus. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft zijn leden inmiddels geadviseerd de dode hoek spiegel op vrijwillige basis aan te brengen.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is verheugd over de maatregel van de bewindsvrouw. Het CBR, dat al geruime tijd aandrong op een verplichting van een dode-hoekspiegel op alle vrachtwagens, verwacht dat het de verkeersveiligheid absoluut ten goede zal komen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 29 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.