AMSTERDAM - Na de beurzen lijkt ook het binnenlandse vliegverkeer in de Verenigde Staten bijna 80% van alle vluchten weer licht in herstel. Voor zakenreizen hanteren veel grote bedrijven in de VS nog een verbod, merendeels tot het einde van deze maand.
De saneringsmaatregelen met tienduizenden ontslagen hebben al direct een merkbaar effect op de bezettingsgraad van de vliegtuigen.
KLM-partner Northwest meldt dat met de nieuwe vliegschema's en de verminderde capaciteit, de bezettingsgraad op de binnenlandse vluchten naar boven de 55% is gestegen. Vlak na de terroristische aanslagen was dat cijfer beneden de 50% gezakt. Northwest bracht vorige week de productie terug met 20% en ontsloeg 10.000 medewerkers.
Op de transatlantische route, waarvan Northwest de resultaten in een alliantie deelt met KLM, is de bezettingsgraad van beneden, naar boven de 70% toegenomen. "Het is het sterkste deel van ons netwerk. De routes via de Pacific naar Azië en Japan zijn nog zwak", zei Northwest woordvoerder Doug Kilian.
"We zijn blij dat aan de daling een eind is gekomen en dat de maatregel ons uit de gevarenzone houdt", vervolgde hij. Passagiers in de VS worden nu vooral overtuigd dat het vliegen veilig is na alle maatregelen die inmiddels zijn genomen. KLM ziet in Europa echter nog geen duidelijke verbetering, zei woordvoerder Hugo Baas.
Luchtvaartmaatschappijen proberen tegelijkertijd met de opleving van het vliegverkeer op binnenlandse routes met spectaculaire tarieven nog meer vaart in de boekingen te brengen. Een ticket van New York naar Las Vegas wordt al aangeboden voor $1; de terugreis kost dan $75. En een retourtje naar de zon in Florida kost nog maar $108, een spotprijs in de VS.
"We hebben hetzelfde gezien direct na de Golfoorlog. De mensen vliegen weer als de prijs goed is. Ze krijgen dan ook al gauw het vertrouwen weer terug en ontdekken dat vliegen onderdeel van hun bestaan is geworden. Zeker in de VS heeft de luchtvaart de functie van openbaar vervoer, veel meer dan in Europa. Stel je voor dat daar de bus en de trein volledig weg zouden vallen", aldus een luchtvaartambtenaar op Kennedy Airport bij New York.
Op de intercontinentale vluchten vanuit de VS zorgt vooral het afwachtende zakenverkeer nog steeds voor een dieptepunt. "Wel is weer sprake van vrijwel volledig normaal etnisch vervoer, bijvoorbeeld naar Italië, Griekenland en andere landen met veel familieverkeer van en naar de VS. En het toerisme zal ook wel weer gauw op gang komen", luiden de analyses in de VS.
Intussen blijven ingrijpende saneringen in de luchtvaartindustrie nog dagelijks doorgaan. Delta Air Lines schrapte gisteren 13.000 banen, Air Canada 9000 en luchtvaartfabrikant Bombardier in Canada ook nog eens 3800 arbeidsplaatsen.
In internationale luchtvaartkringen wordt onderstreept, dat in vrijwel in alle gevallen van drastische saneringsmaatregelen vooral ook sprake is van economische effecten die al dateren van maanden voor de aanslagen.
De internationale luchtvaartsector stond er door het instorten van de (zaken)reismarkt, ruim voor de tragedie, wereldwijd al zeer slecht voor. Vooral Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen werden zwaar getroffen. De maatregelen die nu worden genomen, stonden dan ook al grotendeels voor de deur, zo onderschrijven vooraanstaande luchtvaartkringen.