De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 27 september 2001  
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Nieuwsportaal
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Amerikaanse luchtvaart
ziet voorzichtig herstel

   
 

AMSTERDAM - Na de beurzen lijkt ook het binnenlandse vliegverkeer in de Verenigde Staten bijna 80% van alle vluchten weer licht in herstel. Voor zakenreizen hanteren veel grote bedrijven in de VS nog een verbod, merendeels tot het einde van deze maand.

De saneringsmaatregelen met tienduizenden ontslagen hebben al direct een merkbaar effect op de bezettingsgraad van de vliegtuigen.

KLM-partner Northwest meldt dat met de nieuwe vliegschema's en de verminderde capaciteit, de bezettingsgraad op de binnenlandse vluchten naar boven de 55% is gestegen. Vlak na de terroristische aanslagen was dat cijfer beneden de 50% gezakt. Northwest bracht vorige week de productie terug met 20% en ontsloeg 10.000 medewerkers.

Op de transatlantische route, waarvan Northwest de resultaten in een alliantie deelt met KLM, is de bezettingsgraad van beneden, naar boven de 70% toegenomen. "Het is het sterkste deel van ons netwerk. De routes via de Pacific naar Azië en Japan zijn nog zwak", zei Northwest woordvoerder Doug Kilian.

"We zijn blij dat aan de daling een eind is gekomen en dat de maatregel ons uit de gevarenzone houdt", vervolgde hij. Passagiers in de VS worden nu vooral overtuigd dat het vliegen veilig is na alle maatregelen die inmiddels zijn genomen. KLM ziet in Europa echter nog geen duidelijke verbetering, zei woordvoerder Hugo Baas.

Luchtvaartmaatschappijen proberen tegelijkertijd met de opleving van het vliegverkeer op binnenlandse routes met spectaculaire tarieven nog meer vaart in de boekingen te brengen. Een ticket van New York naar Las Vegas wordt al aangeboden voor $1; de terugreis kost dan $75. En een retourtje naar de zon in Florida kost nog maar $108, een spotprijs in de VS.

"We hebben hetzelfde gezien direct na de Golfoorlog. De mensen vliegen weer als de prijs goed is. Ze krijgen dan ook al gauw het vertrouwen weer terug en ontdekken dat vliegen onderdeel van hun bestaan is geworden. Zeker in de VS heeft de luchtvaart de functie van openbaar vervoer, veel meer dan in Europa. Stel je voor dat daar de bus en de trein volledig weg zouden vallen", aldus een luchtvaartambtenaar op Kennedy Airport bij New York.

Op de intercontinentale vluchten vanuit de VS zorgt vooral het afwachtende zakenverkeer nog steeds voor een dieptepunt. "Wel is weer sprake van vrijwel volledig normaal etnisch vervoer, bijvoorbeeld naar Italië, Griekenland en andere landen met veel familieverkeer van en naar de VS. En het toerisme zal ook wel weer gauw op gang komen", luiden de analyses in de VS.

Intussen blijven ingrijpende saneringen in de luchtvaartindustrie nog dagelijks doorgaan. Delta Air Lines schrapte gisteren 13.000 banen, Air Canada 9000 en luchtvaartfabrikant Bombardier in Canada ook nog eens 3800 arbeidsplaatsen.

In internationale luchtvaartkringen wordt onderstreept, dat in vrijwel in alle gevallen van drastische saneringsmaatregelen vooral ook sprake is van economische effecten die al dateren van maanden voor de aanslagen.

De internationale luchtvaartsector stond er door het instorten van de (zaken)reismarkt, ruim voor de tragedie, wereldwijd al zeer slecht voor. Vooral Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen werden zwaar getroffen. De maatregelen die nu worden genomen, stonden dan ook al grotendeels voor de deur, zo onderschrijven vooraanstaande luchtvaartkringen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 27 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.